Έρευνα: Καριέρα και Γενιά Υ 2017

Home / Career & Gen Y / Έρευνα: Καριέρα και Γενιά Υ 2017

Ταυτότητα έρευνας

 

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, βασισμένη σε ένα δείγμα 2.899 ατόμων της Γενιάς Υ, ηλικίας 18-37 ετών απ΄ όλη την Ελλάδα, η έρευνα αναλύει τις στάσεις που έχουν οι νέοι στη χώρα ως προς την καριέρα τους και τι είναι σημαντικό γι’ αυτούς όταν σχεδιάζουν και προγραμματίζουν την εργασιακή τους ζωή. Οι έρευνές μας από το 2013 έως σήμερα δείχνουν σταθερά ότι σε σχέση με την εργασία τους οι νέοι της Γενιάς Υ στην Ελλάδα αναζητούν εργασία που θα τους δώσει ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη και εργασιακό περιβάλλον με ήθος, ενώ οι αμοιβές και η εργασιακή ασφάλεια είναι σημαντικά στοιχεία στην επιλογή εργοδότη. Το 2017 η έρευνα εμπλουτίστηκε με νέες ερωτήσεις που αναδεικνύουν διαφορετικές πτυχές του πώς αντιλαμβάνονται οι νέοι την εργασία και την καριέρα τους.

 

Η Γενιά Υ ή Millennials, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί μεταξύ 1980-2000, είναι σήμερα η μεγαλύτερη αριθμητικά γενιά στον κόσμο.
Η κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους αποτελεί πρόκληση για τις εταιρείες, οι οποίες χρειάζεται να διερευνήσουν τους παράγοντες που κάνουν ελκυστική την εργασία και τους εργοδότες στους Millennials. Στην Ελλάδα της συνεχιζόμενης κρίσης, της ανεργίας και της φυγής πνευματικού κεφαλαίου, ποια είναι τα χαρακτηριστικά που οι νέοι της Γενιάς Υ αναζητούν από την εργασία και την καριέρα τους; Πώς βιώνουν την κρίση;

Η έρευνα αυτή διενεργείται, με την υποστήριξη της εταιρείας kariera.gr, από τις επιστημονικά υπεύθυνες ∆ρ. Ειρήνη Νικάνδρου και Λήδα Παναγιωτοπούλου, Επίκουρες Καθηγήτριες του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

«Το πιο πολυπληθές και παραγωγικό εργατικό δυναμικό του πλανήτη, γαλουχήθηκε με walkman, έζησε τη δημιουργία της Google, την έκανε καλύτερό της
φίλο, απέκτησε περισσότερη ακαδημαϊκή εκπαίδευση από κάθε προηγούμενη γενιά και «ανδρώθηκε» με μια διαρκή τεχνολογική εξέλιξη και το 4G να είναι ο απόλυτα καίριος συντελεστής πλέον σε κάθε σχεδόν αγοραστική απόφαση, κοινωνικό status quo και επικοινωνία. Με σκοπό, ως οργανισμός, να ενισχύουμε την απασχόληση στη χώρα μας μέσα από κάθε μας δράση, καθιερώσαμε την έρευνα για τη Γενιά Υ, τα εργασιακά χαρακτηριστικά που φέρει και όποιες νέες τάσεις επιβάλλει στην αγορά εργασίας. Με αυτό τον τρόπο, με επιστημονική προσέγγιση, ως καινοτόμος οργανισμός, είμαστε κοντά στις νέες εξελίξεις, αφουγκραζόμαστε το κοινό στο οποίο όλοι απευθυνόμαστε και προσαρμόζουμε έγκαιρα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, ψηφιακά ή μη, στα νέα δεδομένα. Στόχος μας να αποτελούμε, με κάθε μας ενέργεια, εισιτήριο και σταυροδρόμι για πολλές ευκαιρίες προσωπικής εξέλιξης και επαγγελματικής σταδιοδρομίας.»

σχολίασε η κα. Φωτεινή Γαϊτανλή, Marketing Technology Manager για το kariera.gr.

 

Δημογραφικά στοιχεία Έρευνας

  • 70% γυναίκες και 30% άνδρες
  • 39% Φοιτητές ή απόφοιτοι σε/από Πανεπιστήμια στην Αθήνα.
  • 43% Φοιτητές ή απόφοιτοι σε/από Πανεπιστήμια στην Περιφέρεια.
  • 7% Φοιτητές ή απόφοιτοι από Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΤΕΙ) και άλλες Σχολές στην Αθήνα.
  • 9% Φοιτητές ή απόφοιτοι ΑΤΕΙ στην Υπόλοιπη Ελλάδα.
  • 2% Φοιτητές ή απόφοιτοι Πανεπιστημίων εξωτερικού.
  • Οι φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα σε ποσοστό 51% σπουδάζουν ή έχουν ολοκληρώσει το προπτυχιακό επίπεδο, το 25% σπουδάζει ή έχει αποκτήσει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, το 23% έχει απολυτήριο Λυκείου, ενώ ένα μικρό ποσοστό είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου (1%).

 

 

Αποτελέσματα:

Σε τι εταιρείες θα ήθελαν να εργαστούν;

  • Ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η συντριπτική πλειοψηφία (66%) επιθυμεί να εργαστεί σε εταιρεία του ιδιωτικού τομέα, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζονται στις κατηγορίες των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των ΜΚΟ(6%). Χαμηλά είναι και τα ποσοστά για το δημόσιο (12%) και την αυτοαπασχόληση (10%).

 

Σε τι μεγέθους εταιρείες θέλουν να εργαστούν;

  • Πάνω από το ένα τρίτο των νέων (35%) θέλουν να απασχοληθούν σε μεγάλες εταιρείες (μέχρι 200 άτομα) και το 35% σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
  • Σε μικρομεσαία επιχείρηση (μέχρι 70 άτομα) θα ήθελα να εργαστεί το 25% και με μικρή, οικογενειακή (έως 10 άτομα) το 5%

 

 

Θέλουν να εργαστούν σε Ελληνική ή ξένη εταιρεία;

  • Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων (77%) προτιμά να εργαστεί σε ελληνική εταιρεία, ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη που το ποσοστό αυτό ήταν γύρω στο 50%.

 

Ποιους κλάδους απασχόλησης προτιμούν;

  • Οι εταιρείες Υψηλής Τεχνολογίας και Πληροφορικής, η Βιομηχανία, οι Τράπεζες, Χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, Εταιρείες Συμβούλων, Εταιρείες Ενέργειας/Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών και ο Τουρισμός είναι οι κλάδοι που φαίνεται να συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των νέων φοιτητών και αποφοίτων. Ενώ ο Αγροτικός Τομέας, οι Κατασκευές και η Βαριά Βιομηχανία έχουν τη μικρότερη σχετικά προτίμηση.

 

 

Συμπέρασμα: Η πλειοψηφία των νέων της Γενιάς Υ στην Ελλάδα ιδανικά επιθυμεί να απασχοληθεί σε ελληνικές, μεγάλου μεγέθους εταιρείες, του ιδιωτικού τομέα, με τις εταιρείες πληροφορικής να συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις.

 

 

Σε ποιες εταιρείες θέλουν να εργαστούν;

1.Google
2.Σκλαβενίτης
3.Παπαστράτος – Philip Morris International
4.Καπνοβιομηχανία Καρέλια
5.Mondelēz
6.Coca Cola Τρία Έψιλον
7.Microsoft
7.OTE – Cosmote
9.Nestlé
10.Lidl Hellas
11.Apple
12.Unilever
13.Deloitte
13.Inditex
15.ΑΒ Βασιλόπουλος
15.P&G
15.PWC
18.L’Oreal
18.Vodafone
20.Apivita
20.ΟΠΑΠ
20.Τράπεζα Πειραιώς
23.EY
24.Aegean Airlines
24.ΑΚΤΩΡ
24.ΒΙΑΝΕΞ

*Οι εταιρείες που παρουσιάζονται με ίδιο αριθμό κατάταξης κατέχουν την ίδια θέση στην προτίμηση των συμμετεχόντων στην έρευνα, με την προηγούμενη εταιρεία, και σε αυτή την περίπτωση παρουσιάζονται αλφαβητικά.

 

  1. Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή εργοδότη/εταιρείας.
  • Το Πακέτο Αμοιβών/Παροχών, οι ευκαιρίες Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης,  και το Εργασιακό Περιβάλλον είναι οι τρεις πιο σημαντικοί παράγοντες για το σύνολο των νέων.

 

Θέλοντας να διερευνήσουμε περισσότερο τους παράγοντες που επηρεάζουν τους νέους στην επιλογή συγκεκριμένης εταιρείας, τους ρωτήσαμε γιατί επέλεξαν την εταιρεία αυτή.
Το εταιρικό όνομα και η φήμη της εταιρείας παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην επιλογή της συγκεκριμένης εταιρείας, ενώ οι ευκαιρίες ανάπτυξης που πιστεύουν ότι προσφέρει, και η ποιότητα των προιόντων/υπηρεσιών είναι επίσης σημαντικοί λόγοι για την επιλογή τους.

 

 

 

 

Για ποιο λόγο θα δήλωναν παραίτηση;

  • Η μη τήρηση υποσχέσεων, η αντιλαμβανόμενη έλλειψη δικαιοσύνης και οι εργασιακές συνθήκες, είναι οι τρεις πιο σημαντικοί λόγοι για να αποχωρήσει κάποιος από την εργασία του.
  • Ο ανταγωνισμός μέσα στην εταιρεία και το ωράριο εργασίας, δεν θεωρούνται σημαντικοί λόγοι αποχώρησης.

 

 

 

Συμπέρασμα: Οι αμοιβές, η ανάπτυξη και το εργασιακό περιβάλλον είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες στην επιλογή εργοδότη. Ενώ, το εταιρικό όνομα και η φήμη της εταιρείας παίζουν το σημαντικότερο ρόλο στην επιλογή συγκεκριμένης εταιρείας, οι νέοι θα αποχωρήσουν από την εταιρεία λόγω έλλειψης δικαιοσύνης, μη τήρησης των υποσχέσεων και κακών εργασιακών συνθηκών.

 

  1. Επίδραση της οικονομικής κρίσης στην καριέρα τους.
  • Στην πλειοψηφία τους οι νέοι θεωρούν ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τον τρόπο που βλέπουν την καριέρα τους και το πώς αυτή θα αναπτυχθεί (63% και 59,5% αντίστοιχα), ενώ έχει επηρεαστεί η προσωπική τους ζωή σε ποσοστό 52% και ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν την εργασία (51,5%).
  • Σε σχετικά μικρότερο βαθμό φαίνεται να επηρεάζεται η απόφασή τους να αλλάξουν δουλειά (48%), πράγμα που μπορεί να δείχνει ότι η έλλειψη θέσεων εργασίας από μόνη της μπορεί να μην είναι καθοριστικός παράγοντας για να παραμεί-νουν στη δουλειά.

 

 

 

Εξετάζοντας τη θετική αντιμετώπιση που μπορεί να έχουν οι νέοι στην κρίση, φαίνεται ότι η κρίση έχει κάνει τους νέους ιδιαίτερα ανθεκτικούς.

Έτσι, στη μεγάλη τους πλειοψηφία (90%) αναφέρουν ότι κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να λύσουν ένα δύσκολο πρόβλημα, ενώ πιστεύουν ότι μπορεί να βρεθεί λύση για κάθε πρόβλημα (75,5%) και είναι θετικοί στις δυσκολίες (60%).

Σε ένα σημαντικό ποσοστό (56,5%) πιστεύουν ότι μπορούν να συνεισφέρουν στη βελτίωση της κατάστασης της Ελλάδας και είναι αισιόδοξοι σχετικά με την εργασία τους (53%).

Ωστόσο, δεν πιστεύουν ότι στο άμεσο μέλλον θα υπάρχουν ευκαιρίες καριέρας (69%) και ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση στην Ελλάδα (78%).

 

 

Info:Για την καλύτερη ανάλυση των στοιχείων σχετικά με την απασχόληση και τους μισθούς που παίρνουν οι νέοι χωρίσαμε το δείγμα μας ανάλογα με το αντικείμενο σπουδών.

 

Απασχόληση:

  • Το 65% του συνολικού δείγματος εργάζεται αυτήν την περίοδο
  •  Τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης εμφανίζονται σε όσους σπουδάζουν ή έχουν σπουδάσει τέχνες (72%), οικονομικά (70%) και διοίκηση επιχειρήσεων (69%), ενώ τα χαμηλότερα στη μηχανική – μηχανολογία και στην ιατροφαρμακευτική και βιολογία (54%).
  • Η πλήρης απασχόληση είναι υψηλότερη μεταξύ αυτών που έχουν τεχνική εκπαίδευση (88%) ή έχουν σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων (85%), κοινωνικές επιστήμες (81%) και πληροφορική – στατιστική (80%).
  • Με συμβάσεις μερικής απασχόλησης απασχολείται το 40% των εργαζόμενων από παιδαγωγικές και κλασικές σπουδές και το 35% από τη γεωπονική και τον τριτογενή τομέα.
  • Η πρακτική άσκηση είναι πολύ διαδεδομένη στα άτομα με ιατροφαρμακευτικές (25%) και νομικές σπουδές (22%).

 

 

 

Οι τρόποι με τους οποίους οι νέοι της Γενιάς Υ αναζητούν εργασία.

Το διαδίκτυο είναι το κύριο μέσο αναζήτησης, με τις online ιστοσελίδες αναζήτησης να είναι ο πιο δημοφιλής τρόπος, και με τις εταιρικές ιστοσελίδες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ακολουθούν.

 

Αντικείμενο Εργασίας

Οι νέοι είναι πολύ διστακτικοί στο να απορρίψουν μια θέση εργασίας που δεν είναι σχετική με το αντικείμενο των σπουδών τους. Το γεγονός αυτό είναι σίγουρα στενά συνυφασμένο με την οικονομική κρίση και τη στενότητα που υπάρχει σήμερα στην αγορά εργασίας. Λόγω αυτής, υπάρχει στους νέους η αντίληψη ότι θα μπορούσαν να αποδεχθούν και θέσεις εργασίας άσχετες με το αντικείμενό τους προκειμένου να μπουν στην αγορά εργασίας. Όπως είναι αναμενόμενο σε περιόδους κρίσης, αυξάνεται το ποσοστό των νέων που είναι διατεθειμένοι να εργαστούν σε διαφορετικό αντικείμενο.

Tο μεγαλύτερο ποσοστό των νέων που θα ήταν διατεθειμένοι να εργαστούν σε άλλο αντικείμενο παρατηρείται σε όσους έχουν σπουδάσει τέχνες (75%) ή έχουν τεχνική εκπαίδευση (80%), ενώ το μικρότερο, όπως θα περίμενε κανείς είναι στις ιατροφαρμακευτικές σπουδές (27%).

 

 

 

 

Μισθοί

Στην παρούσα εργασία:

  • Στην ερώτηση για τον καθαρό μηνιαίο μισθό παρατηρούνται σημαντικές διαφορές ανά αντικείμενο σπουδών.
  • 33% του συνόλου του δείγματος έχει καθαρές μηνιαίες αποδοχές 501-850€, και το 31% μέχρι 500€.
  • Το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων εργαζομένων που παίρνει μέχρι 500€ είναι στον πρωτογενή τομέα (50%) και στα παιδαγωγικά (52%).
  • Η πλειοψηφία (67%) των νέων με τεχνική εκπαίδευση λαμβάνει 501-850€ το μήνα, ενώ αντίστοιχα κανένας δεν παίρνει πάνω από 1.200€.
  • Tο υψηλότερο ποσοστό νέων που αμείβονται με πάνω από 2.000€ είναι στις τέχνες (8%).

 

 

Τι μισθό θα ήθελαν να παίρνουν;

Οι νέοι του δείγματος ρωτήθηκαν ποια είναι η ελάχιστη μηνιαία αμοιβή που θα ήθελαν να λαμβάνουν για μια θέση πλήρους απασχόλησης.

  • Όπως φαίνεται στο Γράφημα: ημέση μηνιαία αμοιβή σε ευρώ που θα ήθελαν για μια θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα είναι 984€ (min 400 – max 5.000), ενώ στο δημόσιο τομέα είναι 965€ (min 400 – max 4.000)
  • Για μια θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα που δεν έχει σχέση με το αντικείμενο σπουδών τους θα ήθελαν να λαμβάνουν 938€ (min 300 – max 5.000).
  • Στην ερώτηση ποιο είναι το ελάχιστο μηνιαίο εισόδημα που θα θέλατε να κερδίζετε αν κάνατε τη δική σας επιχείρηση, ο μέσος όρος των απαντήσεων είναι 2.133€ (min 300 – max50.000). Εδώ βλέπουμε τη συντριπτική πλειοψηφία των νέων να αναμένει πολύ μεγαλύτερα οφέλη από τη δική τους επιχείρηση.
  • Οι νέοι επιζητούν υψηλότερες αμοιβές από τον ιδιωτικό τομέα απ’ ότι από το δημόσιο, θα ανέμεναν πιο χαμηλές αμοιβές για μια θέση εργασίας που δε σχετίζεται με τις σπουδές τους και θα ήθελαν η δική τους επιχείρηση να τους αποφέρει πάνω από 2πλάσια μηνιαία αποζημίωση. Στη φετινή έρευνα, τα επιθυμητά επίπεδα αμοιβών είναι στο ίδιο επίπεδο με πέρσι και σε μέσο όρο 100€ χαμηλότερα από το 2014. Το εύρημα αυτό δείχνει ότι οι προσδοκίες των νέων παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.
  • Από τη σύγκριση μεταξύ του μισθού που παίρνουν όσοι εργάζονται, από την παρούσα εργασία τους, και αυτούς που επιθυμούν, φαίνεται ότι υπάρχει πολύ μεγάλη διάσταση, πράγμα που φανερώνει τη μεγάλη δυσαρέσκεια των νέων ως προς τους μισθούς. Δηλαδή, ενώ ο μέσος μισθός που θα επιθυμούσαν είναι περίπου 950 ευρώ το μήνα, το 64% των ερωτηθέντων που εργάζεται παίρνει κάτω από 850 ευρώ.

Συμπέρασμα: Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στο μισθό που παίρνουν νέοι, ανάλογα με το αντικείμενο σπουδών. Γενικά, φαίνεται να αμείβονται με πολύ χαμηλότερους μισθούς από τους επιθυμητούς. Υπάρχει μια σταθερή τάση στη μέση ελάχιστη μηνιαία αμοιβή που επιθυμούν, σε σχέση με πέρσι.

 

 

 

 

  1. Στάσεις ως προς την καριέρα – άξονες καριέρας

Ιεράρχηση επαγγελματικών επιλογών

  • Ζητώντας από τους συμμετέχοντες να ιεραρχήσουν τους παράγοντες με βάση το πόσο σημαντικοί είναι για τους ίδιους και τις επιλογές που κάνουν στην καριέρα τους
  1. η Ασφάλεια στην εργασία είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας και ακολουθούν
  2. ο Ισσορροπημένος Τρόπος Ζωής και
  3. η Δημιουργικότητα.

 

 

Άξονες Καριέρας ανά γνωστικό αντικείμενο

  • Όσοι έχουν αντικείμενο σπουδών σχετικό με τον πρωτογενή τομέα, οικονομικά, διοίκηση επιχειρήσεων, πληροφορική – στατιστική, παιδαγωγικά και κοινωνικές επιστήμες, εκτιμούν περισσότερο την ασφάλεια στην εργασία.
  • Η ισορροπία μεταξύ εργασιακής και προσωπικής ζωής, εκτιμάται ιδιαίτερα από ιατροφαρμακευτικά και τεχνικά επαγγέλματα, τις κοινωνικές επιστήμες και την πληροφορική – στατιστική.
  • Όσοι έχουν σπουδάσει νομική έλκονται περισσότερο από την αυτονομία και την προοπτική προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο.
  • Η δημιουργικότητα είναι πολύ υψηλή προτεραιότητα σε όσους έχουν σπουδές τέχνης.
  • Αντιστοίχως η αντιμετώπιση προκλήσεων στη μηχανολογία – μηχανική.
  • Η εξέλιξη στην ιεραρχία είναι σημαντική για μεγάλο ποσοστό νέων στα οικονομικά και τις θετικές επιστήμες, στις οποίες κυριαρχεί και η εξέλιξη στον τομέα ειδίκευσης.

 

 

Συμπέρασμα: Η ασφάλεια και η ισορροπία μεταξύ προσωπικής και εργασιακής ζωής είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες που εκτιμούν οι νέοι στην καριέρα τους. Το αντικείμενο σπουδών μπορεί να διαφοροποιήσει αυτές τις προτιμήσεις.

 

Στάση ως προς τη διεθνή καριέρα και την επιχειρηματικότητα

Στην ερώτηση αν θα προτιμούσαν να εργάζονται στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, το 77% του συνόλου των νέων είπε ότι θα επέλεγε την Ελλάδα. Το υψηλότερο ποσοστό (πάνω από 90%) καταγράφεται σε όσους είναι από την τεχνική εκπαίδευση ή τον πρωτογενή τομέα, ενώ το χαμηλότερο είναι από τις τέχνες (55%) και τη νομική (60%).

 

 

 

Σε ποιες χώρες θέλουν να εργαστούν

  • Η πλεοψηφία προτιμά τις Αγγλοσαξωνικές χώρες και κυρίως την Αγγλία (18%) και τις ΗΠΑ (12%). Άλλες Ευρωπαϊκές χώρες προτίμησης είναι η Ολλανδία (9%) οι Σκανδιναβικές (10,5%), η Γερμανία (8%), η Ελβετία (8%), η Ιταλία (6%). Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι χώρες με μεγαλύτερη ανάπτυξη στην αγορά εργασίας τους, όπως οι χώρες της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής, η Κίνα δεν αναφέρθηκαν σχεδόν καθόλου από τους νέους.

 

 

 

Παρά την ελκυστικότητα της προοπτικής απασχόλησης στο εξωτερικό, μόνο το 16% των νέων που απάντησαν στην έρευνα έχει κάνει ενέργειες για την εξεύρεση εργασίας εκτός Ελλάδας κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους.

  • Οι πιο κινητικοί στην κατεύθυνση αυτή είναι όσοι έχουν σπουδάσει θετικές επιστήμες, όπου φαίνεται ότι ο 1 στους 3 αναζητά ενεργά εργασία στο εξωτερικό.
  • Η αναλογία αυτή είναι λίγο παραπάνω από 1 στους 4 για όσους έχουν σπουδάσει ιατροφαρμακευτική – βιολογία και πληροφορική – στατιστική
  • Ενώ κάτω από 1 στους 10 για τα παιδαγωγικά, τις κλασικές, νομικές και ανθρωπιστικές σπουδές και μηδενίζεται για την τεχνική εκπαίδευση.

 

 

Λόγοι Εκπατρισμού

  • Οι πιο ισχυροί λόγοι για τον οποίο οι νέοι θα έφευγαν στο εξωτερικό:
  1. Αν δεν έβρισκα δουλειά στην Ελλάδα.
  2. Αν μου προσφερόταν μια καλύτερη δουλειά (θέση) σε άλλη εταιρεία.
  3. Αν υπήρχε ζήτηση για ανθρώπους με τις δικές μου γνώσεις και ικανότητες.
  4. Για να αποκτήσω διεθνή εμπειρία.
  5. Αν η εταιρεία στην οποία εργαζόμουν επεκτεινόταν σε ξένη χώρα.
  6. Αν η φύση της εργασίας ήταν αναπτυξιακή.
  7. Αν έβρισκα δουλειά με περισσότερα χρήματα στο εξωτερικό.
  8. Αν με μετέθετε ο οργανισμός μου.
  9. Για να μην χάσω τη δουλειά μου.

 

 

 

Εμπόδια εκπατρισμού

  1. Δεν θέλουν να αφήσουν την οικογένεια και τους φίλους τους.
  2. Δεν θέλουν να ζήσουν εκτός Ελλάδας.
  3. Δεν ξέρουν τις διαδικασίες για να φύγουν.
  4. Δεν ξέρουν αν έχουν τα απαραίτητα προσόντα.
  5. Δεν μιλάνε τη γλώσσα.

 

 

 

 

Επιχειρηματικότητα

  • Το 35% των νέων έχει επιχειρηματικό προσανατολισμό.
  • Ενώ το 36% δηλώνει ότι έχει κάποια επιχειρηματική ιδέα στο μυαλό του.
  • Πάνω από 50% όσων έχουν σπουδάσει τέχνες ή έχουν τεχνική εκπαίδευση θέλουν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση.
  • 50% όσων έχουν σπουδάσει τέχνες έχουν ήδη μια επιχειρηματική ιδέα.
  • Άλλες διαστάσεις που εξετάζουμε είναι αν έχουν ήδη κάνει ένα business plan γιατ ην ιδέα τους. Τα αποτελέσματα εδώ είναι πολύ υψηλά για τις τέχνες (44%), ενώ στον πρωτογενή τομέα πέφτει στο 26%, στη διοίκηση επιχειρήσεων, πληροφορική- στατιστική και θετικές επιστήμες γύρωστο 20% και φτάνει το 7% στις ιατρικές επιστήμες.
  • Στην ερώτηση αν έχουν κάνει πιο συγκεκριμένες ενέργειες όπως άνοιγμα βιβλίων και έκδοση αδειών, τα ποσοστά δεν ξεπερνούν το 7%

 

 

 

Λόγοι για να δημιουργήσουν την δική τους επιχείρηση 

  1. Η αυτονομία
  2. Η πρόκληση για αυτό-δημιουργία
  3. Για να κερδίζουν περισσότερα χρήματα

 

 

Εμπόδια στην επιχειρηματικότητα

  1. Η έλλειψη χρημάτων και πόρων.
  2. Η γραφειοκρατία.
  3. Δεν θέλουν να πάρουν το ρίσκο.
  4. Η έλλειψη γνωστών ή δικτύου.
  5. Δεν έχουν την απαιτούμενη προϋπηρεσία.
  6. Δεν γνωρίζουν τις διαδικασίες.
  7. Δεν ταιριάζει στο χαρακτήρα τους.
  8. Δε θέλουν να αναλάβουν την ευθύνη.

 

 

Συμπέρασμα: Περίπου ο 1 στους 3 νέους που απάντησαν στην έρευνά μας θέλει να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση. Ένα αντίστοιχο ποσοστό έχει μια επιχειρηματική ιδέα, ενώ λιγότεροι από 1 στους 10 δήλωσαν ότι έχουν προσπαθήσει να υποστηρίξουνένα επιχειρηματικό ξεκίνημα κατά τον τελευταίο χρόνο. Υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των νέων με διαφορετικά αντικείμενα σπουδών.

 

Νεοφυείς επιχειρήσεις (startup)
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι ένα σχετικά νέο μοντέλο επιχειρηματικότητας στη χώρα μας που δίνει έμφαση στην καινοτομία.

  • 46% των νέων δηλώνουν πως τους ενδιαφέρει αρκετά να εργαστούν σε μια νεοφυή επιχείρηση
  • Το υψηλότερο συνολικό ποσοστό νέων που απάντησαν ότι επιθυμούν (αρκετά και πολύ) να εργαστούν σε μια νεοφυή επιχείρηση είναι νέοι με τεχνική εκπαίδευση.
  • Εντύπωση κάνει ότι υπάρχει μία σεβαστή μερίδα νέων από θετικές επιστήμες, μηχανική-μηχανολογία και διοίκηση επιχειρήσεων, που δήλωσε μικρό ή καθόλου ενδιαφέρον για τις startup.

 

 

 

Συμπέρασμα: Οι εταιρείες startup έχουν αρχίσει να γίνονται ελκυστικές σε μια αρκετά εμφανή μερίδα νέων. Το μαγαλύτερο ενδιαφέρον δείχνουν οι νέοι που προέρχονται από τις θετικές επιστήμες και την Πληροφορική-Στατιστική. Κύριος λόγος είναι η προοπτική συνεργασίας με άλλους νέους ανθρώπους.

 

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε το πλήρες e-book της έρευνας

 

 

Επιπλέον Πληροφορίες: marketing@kariera.gr , τηλ.: 210 8115311

 

Διεξαγωγή Έρευνας:

Logo kariera.gr

 

Επιστημονικός Συνεργάτης Έρευνας: Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Επιστημονικά υπεύθυνες για την έρευνα ήταν οι κκ. Επίκουρες Καθηγήτριες του ΟΠΑ Ειρήνη Νικάνδρου και Λήδα Παναγιωτοπούλου)

 


Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του υλικού για λόγους προβολής της έρευνας και των ευρημάτων της στον Τύπο (έντυπα, ραδιόφωνο ή/και ηλεκτρονικά μέσα) με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι θα αναφέρεται πως η διεξαγωγή της έρευνας έγινε απο το kariera.gr και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και δε θα θίγονται δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, δεν θα τροποποιούνται, αλλοιώνονται ή διαγράφονται εμπορικά σήματα.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση (ολική, μερική ή  περιληπτική ή  η
απόδοση  κατά  παράφραση) των κειμένων, γραφημάτων και ευρημάτων με οποιοδήποτε μέσο ή τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά με σκοπό το κέρδος χωρίς γραπτή άδεια της ΚΑΡΙΕΡΑ Α.Ε.