ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ “Ώρα Μηδέν”!

Home / ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ “Ώρα Μηδέν”!

 

Πιάστε την ΕΥΚΑΙΡΙΑ απ’ τα µαλλιά!

 

interview

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ “Ώρα Μηδέν”!

Σήµερα είναι η ευκαιρία σας. Αναλογιστείτε όλες τις ώρες προετοιµασίας, αναζήτησης, στενοχώριας, απογοήτευσης, δύναµης για νέο ξεκίνηµα πάλι απ’ την αρχή, ενθάρρυνσης και κουράγιου εκ νέου… Όλη αυτή η περίοδος είναι “κτήµα” σας, είναι η δουλειά σας και ο κόπος σας – σας ανήκει! Βασικά, όπως ήδη θα έχετε αντιληφθεί κι από τις προηγούµενες ενότητες, είναι µια πλήρης απασχόληση που τελούσατε όλο αυτό το διάστηµα και σήµερα, έφτασε η ηµέρα της τελικής (ή το πρώτο στάδιό της) αξιολόγησης. Σαν “εξετάσεις” ένα πράγµα! Τώρα είναι η στιγµή που χρειάζεται να αποδώσετε τα µέγιστα!

Σίγουρα, κάποια απ’ τα πρώτα συναισθήµατα που βιώνετε είναι να µην είχατε κλείσει ποτέ αυτό το ραντεβού. Το άγχος, η αδρεναλίνη και ο αρνητισµός, µπορεί να κυριεύσουν τις σκέψεις και τις αισθήσεις σας. Αν πάλι όχι, ενδεχοµένως να µην είναι απόλυτα υγιές· καλύτερα να βιώνετε έστω το “δηµιουργικό άγχος” για να σας αφυπνίζει και να σας κρατά σε εγρήγορση. Παραµερίστε αντιπαραγωγικά συναισθήµατα που µπορεί να επηρεάσουν τη συµπεριφορά σας, την εντύπωση που θα δώσετε και κατ’ επέκταση το αποτέλεσµα της συνέντευξης. Μην ξεχνάτε, ότι έχετε προετοιµαστεί κατάλληλα ακολουθώντας τα βήµατα των προηγούµενων ενοτήτων, ντυθήκατε όπως απαιτεί η περίσταση και ερευνήσατε επαρκώς την εταιρεία (αντικείµενο, δράση, περιβάλλον). Το µόνο που αποµένει είναι, έχοντας φτάσει πια στην “τελική γραµµή”, να αξιοποιήσετε όλες τις πληροφορίες που έχετε “αποθηκεύσει” στη µνήµη σας και να “πιάσουν τόπο” οι λεπτοµέρειες που φροντίσατε για να αφήσετε το καλύτερο δυνατό “αποτύπωµα”.

Ας συστηθούµε…

 

Ξεκινήστε µε τις απαραίτητες συστάσεις. Ανατρέξτε στη συµβουλή να θυµάστε το όνοµα του ατόµου που θα σας πάρει τη συνέντευξη (µέσω αποστήθισης ή κρατώντας σηµείωση) – εδώ ακριβώς θα σας φανεί χρήσιµη. Έτσι, όταν εισέρθετε στην εταιρεία, θα ζητήσετε τον συνεντευξιαστή σας µε τ’ όνοµά του και λογικά είτε θα σας αφήσουν να περιµένετε σε χώρο αναµονής είτε θα σας οδηγήσουν στο χώρο της συνέντευξης. Θυµηθείτε:

 

  • Απ’ την αρχή της συνάντησης, η φωνή σας να είναι σταθερή και µεστή – είναι σηµαντικό να δηλώνετε µέσω της παρουσίας, της φωνής και της στάσης του σώµατός σας, ότι “ήρθατε για να πάρετε τη δουλειά”.

  • Η χειραψία σας κατά τον χαιρετισµό – µία από τις πιο παρεξηγήσιµες και αµήχανες στιγµές για τους περισσότερους –, χρειάζεται να είναι δυνατή και σταθερή. Ακόµα και το γεγονός ότι το χέρι σας µπορεί να είναι χαλαρό, ή η χειραψία σας θερµή και ενδεικτική του ότι χαρήκατε για τη συνάντηση, µπορεί να καθορίσουν την εξέλιξη µιας συνέντευξης.

 

 

Τα κύρια µέρη µιας συνέντευξης

 

Μέσο Επαγγελµατικής Δικτύωσης και πλατφόρµα που µπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιµη σε ανέργους και αναζητούντες εργασίας. Ουσιαστικά, δίνει τη δυνατότητα σύνδεσης µε στελέχη “κλειδιά” της αγοράς παράλληλα µε γνωστούς/φίλους/συνεργάτες και δηµιουργίας ηλεκτρονικής ταυτότητας, µε σκοπό την ενίσχυση της επαγγελµατικής προβολής και υπόστασης.

 

    1. Δηµιουργήστε προφίλ λογαριασµού το οποίο να είναι πλήρες, µε γνώµονα τον επαγγελµατισµό που ταιριάζει στην “ηλεκτρονική περίσταση”.

    2. Συνδεθείτε µε φίλους, γνωστούς, συµφοιτητές, συναδέλφους (νύν και πρώην) και στελέχη “κλειδιά”, προκειµένου να δηµιουργήσετε και να αναπτύξετε το επαγγελµατικό σας δίκτυο.

    3. Ενταχθείτε σε groups του αντικειµένου σας και γενικού ενδιαφέροντος, προκειµένου να λαµβάνετε επίκαιρη ενηµέρωση και πληροφορίες από χρήσιµα άρθρα που αναρτούν τα µέλη τους.

    4. Αναρτήστε χρήσιµες πληροφορίες και links, αναδηµοσιεύστε άρθρα, καταθέστε την άποψή σας για τα δρώµενα της αγοράς σε λιτό, σαφή και επαγγελµατικό τόνο.

    5. Ελέγχετε συχνά τις εργασιακές θέσεις προς κάλυψη που αναρτούν εταιρείες, headhunters και γενικότερα υπεύθυνοι επιλογής προσωπικού. Έχετε πλέον άµεση πρόσβαση στην “πηγή” της πληροφορίας, παρακάµπτοντας ενδιάµεσους!

    6. Ακολουθήστε εταιρείες και δηµοφιλή ηλεκτρονικά προφίλ ατόµων που οι αναρτήσεις τους προσφέρουν συχνά τροφή για “γνώση” κ.ά.

 

Facebook (www.facebook.com)

 

Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης, το οποίο αρκετές φορές παρεξηγείται για τη χρήση του, µιας και δίνει αµφιλεγόµενες πληροφορίες σε Υπεύθυνους Επιλογής Προσωπικού, για τους εκάστοτε υποψηφίους τους.

 

Αξιοποιείστε το προφίλ σας επαγγελµατικά ή φτιάξτε ένα που θα προβάλει υπηρεσίες που παρέχετε (π.χ. αν είστε ελεύθερος επαγγελµατίας). Βάλτε φωτογραφία προφίλ ή cover το λογότυπό σας, αναρτήστε δείγµα της δουλειάς σας (posters, photos, flyers, κ.ά.) και προβάλλετε συµµετοχές σας σε συνέδρια/οµιλίες/επαγγελµατικές “εκθέσεις” κ.ά.

    1. Αν είστε ανενεργοί χρήστες, δηµιουργήστε ένα λιτό προφίλ. Τοποθετήστε µια σοβαρή φωτογραφία και επιλέξτε µε προσοχή τις αναρτήσεις σας, ακόµα κι αν αυτές είναι σπάνιες.

    2. Φυσικά και µπορείτε να έχετε προσωπική, κοινωνική ζωή και να την εκθέτετε µέσω φωτογραφιών, απλά µε λίγους περιορισµούς ή διατηρώντας κάποια προσχήµατα.

    3. Εναλλακτικά, µπορείτε να αναρτήσετε ό,τι επιθυµείτε, φροντίστε όµως πρώτα, να αλλάξετε τις ρυθµίσεις, ώστε να είναι ορατό µόνο σε εσάς ή/και στο κοινό που θα επιλέξετε. Επικαλεστείτε την κρίση σας προκειµένου να έχετε “θεατές” (φίλους, οικογένεια, γνωστούς, κ.ά.) που αντιλαµβάνονται το ύφος των αναρτήσεών σας.

    4. Μην έχετε την ψευδαίσθηση πως οι κάθε είδους αναρτήσεις σας στα Social Media είναι εµφανείς µόνο στα άτοµα που έχετε επιλέξει να είστε συνδεδεµένοι. Υπάρχει πάντα το ενδεχόµενο, να σας έχουν συµπεριλάβει ως αναφορά (photo/name tag) γνωστοί σας χωρίς να το γνωρίζετε, το οποίο πιθανόν να σας εκθέσει ανεπανόρθωτα στα µάτια εργοδοτών.

    5. Όσες γραπτές εκφράσεις – δηλώσεις καταγράφετε ως σχόλια, λεζάντες ή “κατάσταση” προφίλ, υπάρχει το ενδεχόµενο να προωθηθούν και να δηµοσιευθούν, εκθέτοντάς σας αρνητικά και προκαλώντας ακόµα και µια πιθανή απόρριψη για εργασία. “Scripta manent” και εδώ.

Twitter (www.twitter.com)

 

Ουσιαστικά, µια συνέντευξη απαρτίζεται από τρία κυρίως µέρη, κατά τα οποία αναλύονται οι σπουδές και η εκπαίδευση του υποψηφίου, η προϋπηρεσία του και πώς αυτή έχει εξελιχθεί µε τον καιρό (επιτεύγµατα), και τέλος, το ψυχολογικό προφίλ του (η προσωπικότητα και τα χαρακτηριστικά του που επαληθεύονται µέσω ψυχοµετρικών εργαλείων ή άτυπων ασκήσεων). Αυτά τα τρία µέρη, είναι ο συνήθης τρόπος αξιολόγησης υποψηφίων. Παρ’ όλα αυτά, αυτός ποικίλει ανάλογα µε το προφίλ της θέσης και το επίπεδο ιεραρχίας αυτής. Υπάρχουν περιπτώσεις αξιολόγησης υψηλότερων στελεχών όπου ερωτήσεις που αφορούν στο µακρινό παρελθόν, συνήθως παραλείπονται. Αντιστοίχως, σε άτοµα νεαρότερης ηλικίας που στερούνται προϋπηρεσίας, το βάρος της αξιολόγησης δίνεται σε άλλα σηµεία.

Σε κάθε περίπτωση, µε την εκκίνηση της διαδικασίας, ο συνεντευξιαστής αξιοποιεί τις πρώτες στιγµές για να “σπάσει ο πάγος”, µε στόχο να νιώσουν και οι δύο πλευρές µια κάποια εξοικείωση. Τότε, ξεκινάει το τυπικό µέρος της αξιολόγησης – η Συνέντευξη.

 

Ήρθε η ώρα σας!

 

Όχι, δεν είναι αυτό που νοµίζετε… Θα γυρίσετε σώος και αβλαβής µετά τη συνέντευξη (γέλια)! Οι ρόλοι, κατά τη συνέντευξη, είναι δύο (βλ. ακριανό παράρτηµα). Αυτό σηµαίνει, ότι κατά τη διάρκεια αυτής, όσο και στο τέλος, θα χρειαστεί να αναζητήσετε απαντήσεις και πληροφορίες χρήσιµες, για να τις “πάρετε µαζί σας φεύγοντας”. Κοινώς, “τροφή για σκέψη”. Αν λοιπόν, κατά την περιγραφή της θέσης, έχετε απορίες σχετικά µε το ρόλο, το εύρος των αρµοδιοτήτων, το ωράριο ή τον τόπο/χώρο εργασίας, ρωτήστε άφοβα. Φυσικά, διατηρήστε επαγγελµατικό και συνετό προφίλ, προσαρµοσµένο στα περιθώρια συζήτησης και χρόνου που θα σας έχει διαθέσει ο συνεντευξιαστής. Κάντε σαφείς ερωτήσεις, µε αρχή, µέση και τέλος και µην αφήνετε τις φράσεις σας λειψές ή ενεργείτε µε παρεξηγήσιµο λεκτικό και σωµατική στάση. Το ίδιο ισχύει, αν σκεφτείτε να ρωτήσετε:

 

  1. αν θα καλύπτουν τα µεταφορικά έξοδα, σε συνάρτηση µε τον τόπο εργασίας σας
  2. αν θα παρέχονται επιπλέον ανέσεις ή/και οικονοµικές διευκολύνσεις και
  3.  ποιος θα είναι ο µικτός µισθός σας (σε επαγγελµατικές συζητήσεις αναφερόµαστε σε µικτά, όχι τόσο σε καθαρές απολαβές)

Φροντίστε, όσον αφορά στα παραπάνω, να “κρατήσετε την όρεξή σας” για την επόµενη επικοινωνία σας µαζί τους. Τέτοιου είδους ερωτήσεις, ιδιάζουσες και βάθους διαπραγµάτευσης, δεν αρµόζουν στην πρώτη συνάντηση. Ακόµα, άλλωστε, γνωρίζεστε και αναζητάτε την µεταξύ σας εξοικείωση, προκειµένου να συζητάτε αργότερα σε άλλη βάση. Η ισορροπία και η υγιής στάση, είναι η ιδανική συµπεριφορά. Φανείτε ενεργός ακροατής, λιτός και σοβαρός οµιλητής και εύστοχος σε ερωτήσεις.

 

Τρεις ερωτήσεις όλες κι όλες…

 

Ευρύτερος στόχος της συνέντευξης είναι η διερεύνηση τριών βασικών ερωτηµάτων που αναζητά να ανακαλύψει µια εταιρεία, προκειµένου να αποδειχθεί πως ταιριάζετε στην κουλτούρα της και πώς µπορείτε να εναρµονιστείτε µε τα καθήκοντα και το περιβάλλον της. Όπως:

 

  1. Μπορείς να κάνεις τη δουλειά;
  2. Θα αγαπάς τη δουλειά σου;
  3. Μπορούµε να δουλέψουµε µαζί σου;

 

Διαβάστε περισσότερα στον Οδηγό Καριέρας 2014 | σελίδα 22