ΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ Ή ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ;

Home / ΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ Ή ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ;

startup   Άκου τι λένε όσοι το κάνουν ήδη!

Σίγουρα, όλοι, λιγότερο ή περισσότερο, θα έχετε δει τα τελευταία δύο χρόνια δεκάδες τηλεοπτικά ρεπορτάζ και έντυπα δηµοσιεύµατα για τον “τάδε νέο Έλληνα που ‘κατακτά’ τη δείνα αγορά, µε την τάδε επιχειρηµατική ιδέα ή καινοτοµία”. Η νέα και η νεανική επιχειρηµατικότητα (δύο διαφορετικές έννοιες), έχουν κατακτήσει αξιοσηµείωτο µέρος του δηµόσιου λόγου και η αιτία είναι προφανής: τα (µερικά) διέξοδα που προσφέρουν από την οικονοµική κρίση και την ανάγκη για την προβολή θετικών ειδήσεων.

 

Με το 99,8% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα να είναι µικροµεσαίες, η επιχειρηµατική δραστηριοποίηση δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για την ελληνική πραγµατικότητα. Αυτό που αλλάζει, από τη µεριά της κοινής γνώµης, των µέσων ενηµέρωσης και εν τέλει της πολιτικής, είναι η αντιµετώπιση της επιχειρηµατικότητας (όχι όµως και η διευκόλυνσή της) ως κάτι θετικό και ως µία λύση στο οξύ πρόβληµα της ανεργίας και της οικονοµικής ανασύνταξης της χώρας.

 

Πολλοί νέοι, λοιπόν, “αποκλεισµένοι” πλέον από το Δηµόσιο, αλλά και την ιδιωτική αγορά εργασίας, στρέφονται στην ανάληψη επιχειρηµατικής δράσης. Μπορεί µελέτες να δείχνουν ότι η επιχειρηµατική δραστηριοποίηση συνεχίζει να “εξαντλείται” στα καφέ-µπαρ και στα ταχυφαγεία, ωστόσο όσοι παρακολουθούν το επιχειρηµατικό ρεπορτάζ, έχουν την ευκαιρία να “ανακαλύπτουν” ανθρώπους και νέες εταιρείες που παρουσιάζουν είτε κάτι καινοτόµο είτε κάτι “διαφορετικό” στον παραδοσιακό τοµέα που ασχολούνται. Τέσσερις τέτοιες εταιρείες – η κάθε µία µε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της – παρουσιάζονται παρακάτω, µε στόχο να εµπνευστείτε και να διερευνήσετε την επιλογή του επιχειρείν!

 

www.kinems.com

 

Η Kinems ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2013 από τον Μιχάλη Μπολουδάκη, κάτοχο μεταπτυχιακού στο e-Learning και υποψήφιο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά. Σε συνεργασία με θεραπευτές και ειδικούς παιδαγωγούς, αναπτύσσει διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως αυτισμός ή δυσπραξία, χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνολογίες φυσικής αλληλεπίδρασης. Με βάση την τεχνολογία Kinect της Microsoft, τα παιδιά παίζουν τα παιχνίδια της Kinems μέσω κινήσεων των χεριών και του σώματος, χωρίς να χρησιμοποιούν κάποιο ειδικό ποντίκι ή πληκτρολόγιο.

 

Τα προγράμματα ειδικής αγωγής χρησιμοποιούν παραδοσιακές μεθόδους εκμάθησης (παιχνίδια με κάρτες, εικόνες, καθρέπτες), οι οποίες συχνά δεν διατηρούν το ενδιαφέρον των παιδιών. H Kinems εμπλουτίζει αυτές τις μεθόδους με μία νέα, τεχνολογικά υποστηριζόμενη προσέγγιση, που τα προσελκύει και τα κινητοποιεί. Η εταιρεία έχει αναπτύξει μέχρι στιγμής έξι παιχνίδια για την εξάσκηση της οπτικής και ακουστικής μνήμης, της γλώσσας, των μαθηματικών και άλλων δεξιοτήτων.

 

Στόχος της εταιρείας είναι να διώξει την ταμπέλα “ειδικά” από τα λογισμικά που χρησιμοποιούν αυτά τα παιδιά, αναπτύσσοντας παιχνίδια που θα μπορούν να παίξουν με όλους σε ένα σχολείο. Παράλληλα, παρέχει στους θεραπευτές μία διαδικτυακή πλατφόρμα όπου καταγράφονται αυτόματα δεδομένα για την πορεία και την επίδοση των παιδιών, δεδομένα τα οποία μέχρι σήμερα κατέγραφαν με χειρόγραφες σημειώσεις ή βιντεοσκοπήσεις.

 

Η ιδέα για τη δημιουργία παιχνιδιών για την ειδική αγωγή προέκυψε, όταν ένα παιδί από το φιλικό περιβάλλον της ομάδας διαγνώστηκε με αυτισμό και αντιμετώπισε τους περιορισμούς των παραδοσιακών μεθόδων. “Εκκολαπτόμενη” αρχικά στο Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft στην Αθήνα και στη συνέχεια στον επιχειρηματικό “επιταχυντή” Startupbootcamp στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, η εταιρεία, στις αρχές του 2014 έκλεισε την πρώτη της μεγάλη συμφωνία διανομής για τις ολλανδόφωνες χώρες, ενώ προετοιμάζεται για να “μπει” και σε άλλες αγορές της Ευρώπης, καθώς και της Αμερικής.

 

Μιχάλης Μπολουδάκης, Kinems: “Μην επιχειρείς γιατί είναι trend ή το κάνουν οι φίλοι σου, αλλά γιατί έχεις μία ωριμασμένη ιδέα, κατάλληλη ομάδα και καλό timing”

 

 

gastronomymuseum.gr/museum

Κωνσταντίνος Ματσουρδέλης: “Όταν είσαι νέος, ο εθελοντισμός ανοίγει ευκαιρίες καριέρας. Η εμπειρία που έχεις αποκτήσει, είναι πολύ σημαντική για την επόμενη δουλειά σου”

 

Το Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας ξεκίνησε επίσης στις αρχές του 2013 από μία ιδέα του Κωνσταντίνου Ματσουρδέλη και σε συνεργασία με μία 12μελή ομάδα μουσειολόγων, ιστορικών, οικονομολόγων και marketeers. Αποτελείται από δύο μέρη: Ένα μουσείο, το οποίο εκθέτει αντικείμενα και ιστορίες για την ελληνική διατροφή από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και σήμερα, και ένα εστιατόριο, στο οποίο οι επισκέπτες του μουσείου ή και άλλοι θαμώνες μπορούν να γευθούν συνταγές βασισμένες στην εκάστοτε έκθεση του μουσείου. Οι εκθέσεις είναι περιοδικές και αλλάζουν ανά τακτά διαστήματα, ενώ αφορούν στην παραγωγή και κατανάλωση των τροφών στον ελλαδικό χώρο και στον πολιτισμό που δημιουργείται γύρω από αυτές.Στόχος του Μουσείου είναι να προσφέρει μία ολοκληρωμένη εμπειρία, γι’ αυτό κάθε εισιτήριο συμπεριλαμβάνει και δοκιμές γεύσεων από τις συνταγές του εστιατορίου. Ταυτόχρονα, στο χώρο διοργανώνονται μαθήματα μαγειρικής, με βάση τις εκθέσεις του Μουσείου, τα οποία απευθύνονται σε ξένους και Έλληνες, οι οποίοι θέλουν να γνωρίσουν τα ελληνικά προϊόντα και τις σωστές τεχνικές για να τα αναδείξουν μέσα από παραδοσιακές συνταγές. Η ιδέα προέκυψε κατά τη διάρκεια των επιχειρηματικών σπουδών του Κ. Ματσουρδέλη στην Αγγλία και της εργασίας του στο χώρο της εστίασης, με στόχο να δημιουργήσει ένα project που θα συνδέει την γαστρονομία και τον πολιτισμό. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, γνωρίστηκε με την ομάδα μουσειολόγων που συνεργάζεται, οι οποίοι είχαν επίσης το “όραμα” για ένα μουσείο που δεν θα προβάλει απλώς αντικείμενα, αλλά θα προσφέρει ολοκληρωμένες εμπειρίες, και το Μουσείο δεν άργησε να λάβει “σάρκα και οστά”. Επιχειρηματικώς, το Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας εστιάζει στις αγορές του τουρισμού και των εταιρικών εκδηλώσεων, έχοντας ξεκινήσει συνεργασίες με τουριστικά πρακτορεία, τα οποία συμπεριλαμβάνουν στα ταξιδιωτικά τους “πακέτα” ολοκληρωμένες επισκέψεις στο Μουσείο, αλλά και με εταιρείες οι οποίες, μέσω των μαθημάτων μαγειρικής στο χώρο, επιδιώκουν τη σύσφιγξη των σχέσεων (team building) μεταξύ των εργαζομένων τους.

 

www.xyloeyewear.com

 

Η Xylo ξεκίνησε το Μάιο του 2013 και με έδρα τη Σύρο, κατασκευάζει χειροποίητα ξύλινα γυαλιά ηλίου. Η ιδέα ξεκίνησε από την Ελένη Βακονδίου και τον Περικλή Θερριό, οι οποίοι ήδη για τέσσερα χρόνια “δούλευαν” με το ξύλο στον ελεύθερο χρόνο τους για την κατασκευή παιχνιδιών, διακοσμητικών και άλλων ειδών για προσωπική τους χρήση. Όταν έχασαν και οι δύο τις θέσεις εργασίας τους, το υλικό που κατεργάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια τους προσέφερε και την επιχειρηματική έμπνευση: τη δημιουργία ποιοτικών, κατασκευασμένων και ραφιναρισμένων στο χέρι γυαλιών ηλίου. Η αγορά των premium προϊόντων (κυρίως στα τρόφιμα, αλλά και κάθε άλλου είδους) κατακτά σημαντικό μερίδιο τόσο στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στο εξωτερικό, και η Xylo αποτελεί ένα παράδειγμα εταιρείας η οποία μετέτρεψε ένα καθημερινό, “παραδοσιακό” υλικό σε ένα νέο, premium προϊόν, υψηλής αισθητικής αξίας.

 

Η ομάδα της εταιρείας δούλεψε αρκετούς μήνες πριν το λανσάρισμα των τεχνουργημάτων της, όπως τα χαρακτηρίζει, προκειμένου να καταλήξει στα κατάλληλα είδη ξυλείας, τα σχέδια και τις τεχνικές κατασκευής των γυαλιών. Για την εξασφάλιση του κεφαλαίου του πρώτου τμήματος της παραγωγής, χρησιμοποίησε μια crowdfunding πλατφόρμα και αναζήτησε χρηματοδότηση από το κοινό. Κατάφερε να συγκεντρώσει 25.000€ (έναντι στόχου 15.000€), να αγοράσει την ακριβή ξυλεία που απαιτείτο και να ξεκινήσει τις πρώτες παραδόσεις της στους ίδιους ανθρώπους που την είχαν στηρίξει συνεισφέροντας στην καμπάνια χρηματοδότησης. Η κατασκευή κάθε ζευγαριού χρειάζεται περίπου 7 με 10 ημέρες να κατασκευαστεί, καθώς ολόκληρη η διαδικασία γίνεται στο χέρι, χωρίς καμία παρέμβαση μηχανής, περνάει από 16 διαφορετικά στάδια, ενώ τόσο ο σκελετός όσο και οι φακοί, επιστρώνονται με ειδικά υλικά για την αντοχή και την καλή τους κατάσταση. Η εταιρεία, σε αυτούς τους λίγους μήνες που έχουν μεσολαβήσει, έχει μεγαλώσει, δημιουργώντας δύο νέες θέσεις εργασίας, ενώ εξυπηρετεί καθημερινά παραγγελίες τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Τα αυθεντικά γυαλιά Xylo πωλούνται αποκλειστικά μέσα από το διαδικτυακό κατάστημα της εταιρείας και ήδη έχουν δημιουργήσει μία νέα “τάση” και στον υπόλοιπο χώρο.

 

Ελένη Βακονδίου: “Όταν κάτι έχει τόση δουλειά και λεπτομέρεια, αυτό που κάνεις πρέπει να το αγαπάς”

 

www.slimbites.gr

 

Το Slim Bites είναι ένα ζαχαροπλαστείο διαφορετικό από τα υπόλοιπα, καθώς είναι το πρώτο στην Αθήνα που δημιουργεί αποκλειστικά με στέβια και άλλες πρώτες ύλες χαμηλής θερμιδικής αξίας, για να προσφέρει γλυκίσματα “κορυφαίας” γεύσης σε άτομα που ακολουθούν ειδικό διαιτολόγιο. Δημιουργήθηκε τον Μάρτιο του 2013 από την Ευστρατία Τουμπή και τον σύζυγό της, μετά από δύο χρόνια μελέτης πάνω σε συνταγές με τη χρήση της στέβιας. Η στέβια προέρχεται από τα φύλλα ενός θάμνου με φυσικές γλυκαντικές ιδιότητες. Μελέτες έχουν δείξει ότι εμφανίζει μηδενικό γλυκαιμικό δείκτη και γλυκαιμικό φορτίο, κάτι που την καθιστά κατάλληλη για κατανάλωση από διαβητικούς. Από το 2011 εγκρίθηκε για χρήση ως γλυκαντικό από την Ευρωπαϊκή Ένωση και έκτοτε έχει χρησιμοποιηθεί σε τρόφιμα και ροφήματα, κερδίζοντας συνεχώς “έδαφος” και στην Ελλάδα. Προκειμένου να δημιουργήσει τις 40 συνταγές που διαθέτει μέσω του καταστήματος, το Slim Bites συνεργάστηκε με εξειδικευμένη διαιτολόγο-διατροφολόγο και δημιούργησε 140 συνταγές.

 

Η ιδιαίτερη φροντίδα του ζαχαροπλαστείου αποκαλύπτεται και στα υπόλοιπα υλικά που χρησιμοποιεί, εκτός της στέβιας: φρούτα, ξηρούς καρπούς και γαλακτοκομικά εποχής από Έλληνες παραγωγούς, βιολογική βανίλια από αναγνωρισμένους παραγωγούς παγκοσμίως, τη διάσημη σοκολάτα Valrhona και σοκολάτα με στέβια, καθώς και κακάο χαμηλών λιπαρών που εισάγονται από την Αγγλία. Εκτός της χρήσης της στέβιας ως κύριας πρώτης ύλης, το ζαχαροπλαστείο δημιουργεί γενικότερα ένα concept “slim” (όπως λέει και το όνομά του) γεύσεων, δηλαδή κατάλληλων για όσους πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ή ακολουθούν μία ποιοτική διατροφή λόγω προβλημάτων υγείας ή λόγω δίαιτας. Έτσι, όλες οι λιπαρές ύλες αντικαθιστώνται από άλλες, με χαμηλότερα λιπαρά, δημιουργώντας γλυκά με τις μισές θερμίδες. Τα γλυκά παρουσιάζονται στο κατάστημα θερμιδομετρημένα και με αναφορά στα λιπαρά και στους υδατάνθρακες που περιέχουν, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τι είναι κατάλληλο για τον ίδιο να αγοράσει. Ανάλογη προσοχή έχει δοθεί και στην επιλογή των συνεργαζόμενων σεφ, προκειμένου να δημιουργούν όλο το γλυκό από την αρχή, και όχι χρησιμοποιώντας έτοιμες σκόνες ή μίγματα ζαχαροπλαστικής.

 

Η ιδέα για τη δημιουργία του ζαχαροπλαστείου προέκυψε όταν συγγενικό πρόσωπο της Ε. Τουμπή αντιμετώπισε το πρόβλημα του διαβήτη. Εκείνη, εργαζόμενη ως αρχιτέκτων στην Αγγλία, ξεκίνησε να δημιουργεί γλυκίσματα κατάλληλα για το συγγενικό της πρόσωπο, με βάση υλικά χαμηλών λιπαρών και συνταγές ζαχαροπλαστικής που είχε διδαχθεί στην Γαλλία. Τα γλυκά που δημιουργούσε “διαδόθηκαν” με μεγάλη επιτυχία ανάμεσα στους συγγενείς και τους φίλους της και έτσι αποφάσισε να αφήσει το αρχιτεκτονικό της γραφείο και να δημιουργήσει ένα ζαχαροπλαστείο που θα παρασκευάζει γλυκά κατάλληλα για ανθρώπους σε ειδικό διαιτολόγιο. Με την υποστήριξη του συζύγου της στο επιχειρηματικό και οικονομικό επίπεδο της εταιρείας, εξασφάλισε χρηματοδότηση μέσω κοινοτικών κονδυλίων και ξεκίνησε την επιχείρηση. Μετά το πρώτο κατάστημα, η εταιρεία ανοίγει και δεύτερο στην περιοχή της Αττικής, ενώ ευρύτερος στόχος είναι να εξαπλωθεί μέσω μίας αλυσίδας συνεργαζόμενων ζαχαροπλαστείων, τα οποία θα εφοδιάζονται από το ίδιο το εργαστήριο της Slim Bites.

 

Ευστρατία Τουμπή: “Όταν ξεκινάς, το πιο δύσκολο είναι να βρεις τους κατάλληλους ανθρώπους με την κατάλληλη εμπειρία για να συνεργαστείς”

 

How to start-up your startup!

 

Η πρώτη δοµή υποστήριξης µίας νέας εταιρείας είναι οι συνεργατικοί χώροι, οι αποκαλούµενοι co-working spaces. Πρόκειται για κοινούς χώρους εργασίας, στους οποίους ένας επαγγελµατίας ή µία νεοσύστατη επιχειρηµατική οµάδα, νοικιάζει θέσεις είτε σε κοινόχρηστο χώρο είτε σε “κλειστό” γραφείο. Οι χώροι αυτοί συνήθως απευθύνονται σε οµάδες που ακόµη “δουλεύουν” την επιχειρηµατική τους ιδέα/σχέδιο ή σε εταιρείες που έχουν µόλις συσταθεί αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα, για οικονοµικούς κυρίως λόγους, αγοράς ή ενοικίασης δικού τους γραφείου. Πέραν του οικονοµικού οφέλους, η µεγαλύτερη αξία των συνεργατικών χώρων έγκειται στις “κοινότητες” και τους συνεργατικούς σχηµατισµούς που δηµιουργούν.

 

 

 

Στην Αθήνα λειτουργούν συνολικά 6 τέτοιοι χώροι:

 

 

 

Το CoLab Workspace Athens (Πετράκη 28, Σύνταγµα). Αντίστοιχος χώρος υπό το brand του CoLab Workspace λειτουργεί και στο Ηράκλειο Κρήτης (Οδός 1770, 10).

Το Found.ation (Πειραιώς 123, Κεραµεικός).

Το Impact Hub Athens (Καραϊσκάκη 26, Ψυρρή).

Το The Cube (Κλεισόβης 8, Εξάρχεια).

Το Synergy Project (Μιχαήλ Χατζηκωνσταντή 13, Πανόρµου).

Το Tzaferi 16 (Τζαφέρη 16, Κεραµεικός).

 

 

Ανάλογοι χώροι δηµιουργούνται και στην Θεσσαλονίκη: Ο πρώτος συνεργατικός χώρος της πόλης ονοµάζεται coho – the coworking home (Ναπολέοντος Ζέρβα 10, Αγία Τριάδα) και άνοιξε τον Απρίλιο του 2013. Απευθύνεται όχι µόνο σε τεχνολογικές εταιρείες, αλλά και σε επιχειρήσεις από το χώρου του εµπορίου ή άλλων δραστηριοτήτων. Παρέχει συµπληρωµατικά αίθουσες συναντήσεων, υποδοµές για σεµινάρια και παρουσιάσεις, υψηλής ταχύτητας ασύρµατο δίκτυο, αναλώσιµα κλπ. Τα πακέτα φιλοξενίας διαµορφώνονται από 15€/ηµέρα για µία ευέλικτη ατοµική θέση εργασίας έως 380€/µήνα για ένα κλειστό γραφείο 4 ατόµων. Η δεύτερη και τρίτη δοµή υποστήριξης µίας νέας εταιρείας είναι τα αποκαλούµενα “εκκολαπτήρια” (incubators) και οι “επιταχυντές” (accelerators). Αποτελούν προγράµµατα για οµάδες που θέλουν να κάνουν το επόµενο “βήµα”: Σύσταση εταιρείας και ανάπτυξη προϊόντος και πελατολογίου.

 

Τα “εκκολαπτήρια” προσφέρουν χώρους φιλοξενίας για αρκετό χρονικό διάστηµα (συνήθως έξι ή δώδεκα µήνες), υποστήριξη στην ίδρυση της εταιρείας, σε νοµικά και φορολογικά θέµατα και δικτύωση µε ανθρώπους της αγοράς και του επιχειρείν. Οι “επιταχυντές” δίνουν έµφαση σε εντατικά εκπαιδευτικά προγράµµατα, συντοµότερης διάρκειας (συνήθως τρεις µήνες), µε τη συµµετοχή εξειδικευµένων µεντόρων, φθάνοντας τις εταιρείες σε ένα σηµείο εξέλιξης όπου είναι έτοιµες να αναζητήσουν πλέον εξωτερική χρηµατοδότηση για τα επόµενα βήµατά τους.

 

 

 

Διαβάστε περισσότερα στον Οδηγό Καριέρας 2014 | σελίδα 25