Τα Social Media ως Εφόδιο

Home / Τα Social Media ως Εφόδιο

Social Media

Γνωστά πλέον σε όλους αυτά τα εργαλεία (βλ. LinkedIn, Facebook, Twitter), έχουν αλλάξει για τα καλά τη ζωή και την καθηµερινότητά σας. Τα βρίσκετε – ή µήπως τα επιλέγετε συνειδητά; – µπροστά σας, είτε για να αναζητήσετε την εταιρεία που έχετε στοχεύσει να στεγάσει την τεχνογνωσία και τις φιλοδοξίες σας, είτε για να αναζητήσετε τα στελέχη που θέλετε να προσεγγίσετε και θα σας αξιολογήσουν, είτε για να προβάλλετε επιτυχώς την επαγγελµατική σας ταυτότητα. Τυπικά αποκαλούνται Μέσα Κοινωνικής & Επαγγελµατικής Δικτύωσης και καλείστε να τα χειριστείτε µε σύνεση και προσοχή, προκειµένου να σταθείτε αντάξιοι µιας ηλεκτρονικής αναζήτησης από όσους “γυρίζουν και µυρίζουν” (υπευθύνους αξιολόγησης και στελέχωσης προσωπικού). Αν, λοιπόν, τα διαχειριστείτε στρατηγικά και εκµεταλλευτείτε τις πληροφορίες που σας προσφέρουν… η λύση είναι στο “τσεπάκι” σας!

Οι δύο παράµετροι “κλειδιά” σε αυτή τη διαχείριση, είναι οι έννοιες Εµπιστοσύνη και Πολλαπλασιαστές. Αν δεν παρουσιάσετε σε αυτά τα µέσα, µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τα διαπιστευτήριά σας, την πορεία σας (ακαδηµαϊκή και επαγγελµατική, µικρή ή µεγάλη) και τον τρόπο που ενεργείτε και σκέφτεστε, δεν θα καταφέρετε να προκαλέσετε την εµπιστοσύνη των επισκεπτών (στελεχών) του LinkedIn profile σας και των Facebook και Twitter σελίδων σας. Κάθε τι που εκφράζετε έχει σηµασία, οι φράσεις-δηλώσεις σας έχουν δύναµη, συν ότι αυτή η δύναµη άπαξ και αναρτηθεί… µπορεί πάντα να αντιγραφτεί και να αποσταλεί οπουδήποτε. What Goes Social, Stays Social. Το οποίο σηµαίνει, ότι χρειάζεται να προσέχετε όχι µόνο τι λέτε και τις απόψεις που πρεσβεύετε κοινωνικά, αλλά και ψηφιακά.

Σε απόλυτη σύνδεση µε τα παραπάνω, ακολουθεί κι η δεύτερη έννοια, των Πολλαπλασιαστών. Αν επιλέξετε να εκτεθείτε εύστοχα, σοφά και διπλωµατικά, οι πολλαπλασιαστές σας θα λάβουν αυτές τις προσεκτικά πλασµένες πληροφορίες και θα µπορέσουν να τις εκθέσουν µε τη σειρά τους στα κατάλληλα περιβάλλοντα και ανθρώπους. Συνεπώς, στα χέρια σας τα Social Media µπορούν γίνουν ένα πολύτιµο και χρήσιµο Εργαλείο. Αντιθέτως, αν επιλέξετε να εκτεθείτε χωρίς στρατηγική, ειδικά κατά την αναζήτηση εργασίας, και να καταγράφετε αυθόρµητα σχόλια που δεν έχετε πρωτίστως επιµεληθεί ή ερευνήσει ώστε να επιχειρηµατολογήσετε σωστά, τότε η ηλεκτρονική σας εξέλιξη θα είναι αµφίβολη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, καταλήγετε να χρησιµοποιήσετε τα Social Media ουσιαστικά ως Όπλο, και µάλιστα στραµµένο εναντίον σας. Είτε συνειδητά, είτε λόγω άγνοιας ή αµέλειας. Το ίδιο ισχύει και για τους ανενεργούς χρήστες που ενώ κρατούν ένα εργαλείο στα χέρια τους, καταλήγουν να το “αξιοποιούν” εναντίον της εξέλιξης, ανέλιξης και αποκατάστασης από την ανεργία που διανύουν.

Συνεπώς, κινηθείτε στρατηγικά, µε γνώµονα το µέτρο και την κρίση σας για να διαχειριστείτε σωστά και να προβληθείτε στα παραπάνω µέσα. Πρώτο σε χρήση από τις εταιρείες, όπως έχει αναδειχθεί από έρευνα του Συνδέσµου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναµικού Ελλάδας (ΣΔΑΔΕ), είναι το LinkedIn και ακολουθούν το Facebook, το Twitter και άλλα µέσα δικτύωσης. Οι σηµαντικότεροι δε στόχοι χρήσης από τµήµατα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναµικού που σχετίζονται µε την αναζήτηση εργασίας, είναι:

Η αναζήτηση και προσέλκυση στελεχών (κυρίως µέσω LinkedIn)

Η διασταύρωση πληροφοριών του βιογραφικού υποψηφίου (µέσω LinkedIn & Facebook)

Παρακάτω, θα βρείτε χρήσιµες συµβουλές για το πώς θα κινηθείτε πρακτικά, για να βρείτε εργασία και να αναπτύξετε το δίκτυό σας.

 

LinkedIn (www.LinkedIn.com)

 

Ένα εξαιρετικά χρήσιµο Μέσο Επαγγελµατικής Δικτύωσης για ανέργους και αναζητούντες εργασίας. Παρέχει τη δυνατότητα σύνδεσης µε στελέχη “κλειδιά” της αγοράς και γνωστούς/φίλους/συνεργάτες, ενώ παράλληλα εξυπηρετεί για να χτίσετε την ηλεκτρονική σας ταυτότητα και να ενισχύσετε την επαγγελµατική σας προβολή και υπόσταση. Αξιοποιήστε το µε προσοχή – δεν είναι άλλωστε µέσο κοινωνικής δικτύωσης – και αποφύγετε πρόχειρες ή καυστικές αναρτήσεις, πόσο µάλλον τη χρήση απρεπών φωτογραφιών. Μην ξεχνάτε, είστε άµεσα εκτεθειµένοι σε πρώην, τρέχοντες και εν δυνάµει µελλοντικούς εργοδότες και σε στελέχη συνδεδεµένα µαζί τους. Εδώ ισχύει το “Scripta manent” (τα γραπτά µένουν), µε τον δείκτη της επικινδυνότητας να “χτυπάει κόκκινο”.

  1. Δηµιουργήστε ένα προφίλ λογαριασµού, πλήρες, αληθινό και επικαιροποιηµένο, µε ύφος αντίστοιχο του επαγγελµατισµού σας.
  2. Συνδεθείτε µε φίλους, γνωστούς, συµφοιτητές, συναδέλφους (νέους και παλαιότερους) και στελέχη “κλειδιά”, ώστε να χτίσετε κάθε µέρα το επαγγελµατικό σας δίκτυο.
  3. Ενταχθείτε σε groups του αντικειµένου σας (industrial) και γενικού ενδιαφέροντος (generic) προκειµένου να λαµβάνετε επίκαιρη πληροφόρηση από άρθρα που αναρτούν τα µέλη τους.
  4. Αξιοποιήστε τις ενηµερώσεις των groups, ξεκινήστε συζητήσεις (discussions) και συµµετέχετε επιλεκτικά σε διαλόγους, µε εύστοχα σχόλια. Τολµήστε και καταγράψτε την άποψή σας, όντας σίγουροι για όσα είστε έτοιµοι να επιχειρηµατολογήσετε. Προκαλέστε το ενδιαφέρον των πολλαπλασιαστών και των εν δυνάµει εργοδοτών σας – απλώς µην ξεπεράσετε τα “όρια”!
  5. Αναρτήστε χρήσιµα links, αναδηµοσιεύστε άρθρα, καταθέστε την άποψή σας σε λιτό, σαφή και επαγγελµατικό τόνο. Μη φοβάστε να διαφωνήσετε, απλώς εξασκήστε το µε “το γάντι” και στοχεύοντας να συνδεθείτε µε τους συνοµιλητές σας.
  6. Ελέγχετε καθηµερινά τις εργασιακές θέσεις που αναρτούν εταιρείες και headhunters. Έχετε πλέον άµεση πρόσβαση στην “πηγή” της πληροφορίας, παρακάµπτοντας ενδιάµεσους. Αξιοποιήστε το!
  7. Ακολουθήστε εταιρείες (γίνετε follower) και δηµοφιλή προφίλ στελεχών που αναρτούν συχνά “τροφή” για γνώση και δράση.
  8. Καταγράψτε στο προφίλ σας επιγραµµατικά (όχι εκτενώς και περιγραφικά) την προϋπηρεσία σας, αναφέροντας τα επιτεύγµατά σας σε µεγέθη και στατιστικά που θα αποδεικνύουν χειροπιαστά την αξία σας. Προσοχή στη δηµοσιοποίηση απόρρητων στοιχείων προηγούµενων εργοδοτών!
  9. Αναζητήστε συστάσεις από άτοµα που έχουν όντως εικόνα της απόδοσης και της προϋπηρεσίας σας. Μην συµπεριλάβετε συστάσεις από άτοµα που σας επαινούν χωρίς να γνωρίζουν στην πράξη την δουλειά σας (βλ. συγγενείς, φίλοι).
  10. Παραµείνετε ενεργοί χρήστες δροµολογώντας αναρτήσεις, συνδέσεις µε άλλες επαφές, σχολιασµούς, κ.ά., προκειµένου να εµφανίζεστε συχνά στις προτεινόµενες επαφές σε τρίτους. Η δηµιουργία απλώς ενός προφίλ, αν το διατηρείτε ανενεργό, δε θα σας αποφέρει αποτελέσµατα.
  11. Προσθέστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας (e-mail, τηλέφωνο) και µια φωτογραφία (πρόσφατη, κοντινή, καλής ανάλυσης και επαγγελµατικού ύφους) που θα έχετε επιµεληθεί. Είναι ιδιαίτερα χρήσιµο να µπορούν να σας αναζητήσουν για να σας προσφέρουν κάποια θέση εργασίας και να σας εντοπίσουν από την µηχανή αναζήτησης λόγω των λέξεων-κλειδιών που θα έχετε προνοήσει να συµπεριλάβετε στο προφίλ σας.
  12. Ελέγχετε συχνά ποιοι κοιτούν το προφίλ σας (στατιστικά επισκεψιµότητας). Θα σας δώσει µια πολύ καλή αφορµή για να προσεγγίσετε όσους σας ενδιαφέρουν.

 Facebook (www.facebook.com)

 

Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης που µπορεί να παρέχει λάθος πληροφορίες για το προφίλ σας σε Υπεύθυνους Επιλογής Προσωπικού. Αναλόγως, βέβαια, πώς το διαχειρίζεστε!

  1. Αξιοποιείστε το προφίλ σας και επαγγελµατικά, ή φτιάξτε ένα νέο που θα προβάλει τις υπηρεσίες σας (π.χ. αν είστε ελεύθερος επαγγελµατίας). Ως φωτογραφία προφίλ ή cover τοποθετήστε το λογότυπό σας, αναρτήστε δείγµα της δουλειάς σας (photos, flyers, κ.ά.) και προβάλλετε τη συµµετοχή σας σε συνέδρια/οµιλίες/εκθέσεις κ.ά..
  2. Αν είστε ανενεργοί χρήστες, κρατήστε το προφίλ σας λιτό. Προσέξτε τις αναρτήσεις σας, ακόµα κι αν είναι σπάνιες και βάλτε µια σοβαρή φωτογραφία.
  3. Συντονίστε τις ρυθµίσεις σας, ώστε να εκφράζεστε σχετικά ελεύθερα στην ψηφιακή κοινωνική ζωή σας (π.χ. µέσω φωτογραφιών) και αυτή να είναι ορατή µόνο σε εσάς και στο κοινό που θα επιλέξετε. Επικαλεστείτε την κρίση σας προκειµένου να έχετε “θεατές” (φίλους, οικογένεια, γνωστούς, κ.ά.) που αντιλαµβάνονται το ύφος των αναρτήσεών σας. Απλώς, µην έχετε την ψευδαίσθηση πως αναρτήσεις σας στα Social Media θα εµφανίζονται µόνο στο επιλεγµένο αυτό κοινό. Υπάρχει πάντα το ενδεχόµενο, να σας έχουν συµπεριλάβει ως αναφορά (photo/name tag) γνωστοί σας, χωρίς να το γνωρίζετε, το οποίο πιθανόν να σας εκθέσει ανεπανόρθωτα στα µάτια εργοδοτών.
  4. Όσες γραπτές εκφράσεις/δηλώσεις καταγράφετε ως σχόλια, λεζάντες ή status προφίλ, µπορεί να προωθηθούν/δηµοσιευθούν, εκθέτοντάς σας αρνητικά και προκαλώντας ακόµα και µια πιθανή απόρριψη για εργασία. “Scripta manent” και εδώ.

Twitter (www.twitter.com)

 

Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης που προβάλλει κατά συρροή απόψεις των χρηστών του. Έχει συγκεκριµένο περιθώριο λέξεων ως χαρακτηριστικό και τη δύναµη να επικοινωνεί προς πάσα κατεύθυνση τις “ατάκες”, τις πεποιθήσεις και τις προτιµήσεις τους. Επιπλέον, λειτουργεί ως πηγή πληροφοριών για τους Υπεύθυνους Επιλογής Προσωπικού και ως µέσο κρίσης και επίκρισης.

  1. Δηµιουργήστε προφίλ, µε σκοπό τη δικτύωση, τη συχνή σας ενηµέρωση και παράλληλα την καταγραφή της άποψής σας σε γεγονότα και τεκταινόµενα.
  2. Αξιοποιήστε επαγγελµατικά το προφίλ σας, χρησιµοποιώντας το πραγµατικό σας όνοµ/µο. Αντιθέτως, αν χρησιµοποιήσετε ψευδώνυµο για να εκφράζεστε “ελεύθερα”, όπως κάνουν πολλοί, λάβετε υπόψη σας ότι εύκολα µπορεί κάποιος να σας αναγνωρίσει και να σας κρίνει για όσα λέτε (κι ίσως να µην το µάθετε και ποτέ!).
  3. Αναρτήστε λιτά (ως 140 χαρακτήρες) τις σκέψεις και τα σχόλια που θα διαµορφώσουν το προσωπικό σας στυλ. Ξεχωρίστε µε θετική έννοια και εκτεθείτε διπλωµατικά.
  4. Ακολουθήστε Job Sites, Εφηµερίδες και Εταιρείες, ώστε να µαθαίνετε κάθε λεπτό τα νέα της αγοράς (συγχωνεύσεις, εξαγορές, θέσεις εργασίας, οικονοµικά αποτελέσµατα).
  5. Ακολουθήστε χρήστες “κλειδιά” που θα σας µεταδώσουν µε τα retweets τους (από δικούς τους followers), άµεση ενηµέρωση για πιθανά ανοίγµατα εργασίας.
  6. Κρατήστε τις απόψεις σας σε επαγγελµατικό και διακριτικό τόνο. Σκεφθείτε ότι όσα καταγράφετε (όπως αναφέραµε “scripta manent”), µπορούν να σκιαγραφήσουν το χαρακτήρα σας, επηρεάζοντας ή διαµορφώνοντας την αξιολόγηση που θα σας ασκηθεί.
  7. Ακούγεται υπερβολικό, αλλά τα προφίλ όσων “ακολουθείτε” καταδεικνύουν τις επιλογές σας (πολιτικούς, δηµοσιογράφους, διάσηµους).
  8. Ακολουθήστε το γνωστό και µη εξαιρετέο trend #aggeliesergasias στην κοινότητα του twitter που αφορά άµεσα όσους αναζητούν ή προσφέρουν εργασία. Το συγκεκριµένο hashtag παρέχει ροή αγγελιών µέσω 700-800 tweets/ηµέρα.

Ασφαλώς υπάρχουν κι άλλα εργαλεία, εφαρµογές που συµπληρώνουν τα παραπάνω µέσα και µας φέρνουν σε επαφή µε περισσότερους ανθρώπους, ώστε το δίκτυό µας να έχει εύρος, δράση, άρα και ΕΠΙΡΡΟΗ!

 

Διαβάστε περισσότερα στον Οδηγό Καριέρας 2015 | σελίδα 1