Έρευνα: Καριέρα και Γενιά Υ 2016

Home / Career & Gen Y / Έρευνα: Καριέρα και Γενιά Υ 2016
Ταυτότητα έρευνας

Η έρευνα διεξήχθη από το kariera.gr, το πρώτο website για την εργασία στην Ελλάδα, μέλος του CareerBuilder, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, για τρίτη χρονιά, κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος-Μάιος 2016. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 5.208 νέοι, εκπρόσωποι της γενιάς Υ (γεννημένοι την περίοδο 1980-2000) ηλικίας 18-35 ετών, φοιτητές και απόφοιτοι ΑΕΙ/ΑΤΕΙ απ’ όλη την Ελλάδα με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και τυχαία δειγματοληψία. Το μέγεθος του δείγματος περιορίζει όποιο στατιστικό λάθος στο  1% και καθιστά την παρούσα έρευνα τη μεγαλύτερη που έχει διεξαχθεί ποτέ στην Ελλάδα και την Ευρώπη για τη γενιά Υ .

 

Η Γενιά Υ ή Millennials είναι σήμερα η μεγαλύτερη γενιά στον κόσμο. Θέλουν να µαθαίνουν, να αναπτύσσονται, να ξέρουν το «γιατί». Είναι απαιτητικοί, έτοιµοι να αντιµετωπίσουν κάθε πρόκληση, προσαρµοστικοί, έτοιµοι για αλλαγή πορείας ανά πάσα στιγµή. Είναι η γενιά µε τα περισσότερα προσόντα που έχει µπει ποτέ στον εργασιακό στίβο. Ποια είναι όµως τα χαρακτηριστικά των νέων Yers στην Ελλάδα; Τι ζητάνε από την εργασία τους; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του «ιδανικού» εργοδότη; Τι μισθό παίρνουν; Πόσοι θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό; Σε ποιες εταιρίες επιθυµούν να εργαστούν; Στην Ελλάδα της κρίσης και της υψηλής ανεργίας ποια είναι τα χαρακτηριστικά που οι νέοι της Γενιάς Υ αναζητούν από την εργασία και την καριέρα τους;

 

Η παρουσίαση των συμπερασμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε σε ειδική εκδήλωση την Παρασκευή, 3 Ιουνίου 2016, στο Deree – The American College of Greece μπροστά στο πιο δυναμικό Gen Y κοινό, όλους τους συμμετέχοντες του τελικού του διαγωνισμού Business Talents.

 

Η ΒIC ΒΙΟΛΕΞ Α.Ε. υποστηρίζει την πρωτοβουλία του kariera.gr και του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών η οποία έρχεται να ρίξει φως σε μια ολόκληρη γενιά, την γενιά «Υ» και τους νέους όρους που διαμορφώνει στο επαγγελματικό τοπίο.

 

Σκοπός της έρευνας είναι να αναλύσει τις στάσεις που έχουν οι νέοι της γενιάς αυτής στην Ελλάδα ως προς την καριέρα τους και  τί είναι σημαντικό γι’ αυτούς όταν σχεδιάζουν και προγραμματίζουν την εργασιακή τους ζωή. Το 2016 η έρευνα εμπλουτίσθηκε με μία ενότητα που μελετά την επίδραση της κρίσης στην καριέρα των νέων.

 

«Στόχος µας ως kariera.gr είναι αυτή η έρευνα να ενεργοποιήσει έναν δηµιουργικό διάλογο µε όλους τους φορείς, ιδιωτικούς και δηµόσιους, στην προσπάθεια να βοηθήσουµε όλοι µια γενιά, αλλά και κάθε επόμενη, να έχει ουσιαστικές ευκαιρίες καριέρας. Να μην αναγκάζεται να εργαστεί κανένας κάπου απλά για να επιβιώσει αλλά να βρίσκει νόημα και όφελος σε μια παραγωγική και δημιουργική εργασία. Οι νέοι σήμερα μέσα απο την έρευνα μας “μίλησαν”. Θέλουν να εργάζονται για ιδιωτικές εταιρίες για τις οποίες νιώθουν περήφανοι. Εταιρίες που θα τους δώσουν την ευκαιρία να έχουν ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής και ασφάλεια. Εταιρίες που θα τους δίνουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν ακόμη κι αν αυτό δε συνοδεύεται πάντα από αντίστοιχες απολαβές. Το χρήμα για τη γενιά Υ είναι το μέσο για να κάνουν όσα ονειρεύονται πράξη, δεν είναι αυτοσκοπός. Έχουν αυξημένο αίσθημα δικαιοσύνης γι’αυτό και θα παραιτηθούν αν νιώσουν αδικημένοι.

Οι εταιρίες Τεχνολογίας συγκεντρώνουν την προτίμηση των περισσοτέρων και είναι λογικό, είναι μια γενιά που κατά μ.ο. ελέγχει το κινητό της 43 φορές την ημέρα, γαλουχήθηκε μέσα σε tablets, fast internet, είναι διαρκώς δικτυωμένη σε social media και βιώνει από τη μια μέρα στην άλλη τεχνολογικές εξελίξεις νιώθοντας πολύ άνετα πλέον με αυτές.»

σχολίασε η κα. Φωτεινή Γαϊτανλή, Marketing Technology Manager Ευρώπης για το CareerBuilder και το kariera.gr.

 

Δημογραφικά στοιχεία Έρευνας

  • 56% γυναίκες και 44% άνδρες
  • 41% Φοιτητές ή απόφοιτοι σε/από Πανεπιστήμια στην Αθήνα
  • 28% Φοιτητές ή απόφοιτοι σε/από Πανεπιστήμια στην Περιφέρεια
  • 9% Φοιτητές ή απόφοιτοι από Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΤΕΙ) και άλλες Σχολές στην Αθήνα
  • 19% Φοιτητές ή απόφοιτοι ΑΤΕΙ στην Υπόλοιπη Ελλάδα
  • 3% Φοιτητές ή απόφοιτοι Πανεπιστημίων εξωτερικού
  • Οι φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα σε ποσοστό 63% σπουδάζουν ή έχουν ολοκληρώσει το προπτυχιακό επίπεδο, ενώ το 27% σπουδάζει ή έχει αποκτήσει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό έχει απολυτήριο Λυκείου (8%) ή διδακτορικό τίτλο (2%)

 

Gen Y 2016 kariera.gr

 

Αποτελέσματα:

Σε τι εταιρίες θα ήθελαν να εργαστούν;

  • Ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, η συντριπτική πλειοψηφία στο σύνολό της (73%) επιθυμεί να εργασθεί σε εταιρία του ιδιωτικού τομέα, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζονται στην κατηγορία των ΜΚΟ (4%). Χαμηλά είναι και τα ποσοστά για το Δημόσιο (8%) και Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (6%)
  • Δεύτερη σε προτίμηση μετά τον ιδιωτικό τομέα έρχεται η αυτό-απασχόληση με 9%

 

Megethos etairias 4

Γράφημα: Ιδιοκτησιακό καθεστώς

 

Σε τι μεγέθους εταιρίες θέλουν να εργαστούν;

  • Πάνω από το ένα τρίτο των νέων (35%) θέλουν να απασχοληθούν σε μεγάλες εταιρίες (μέχρι 200 άτομα) και το 32% σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
  • Σε μικρομεσαία επιχείρηση (μέχρι 70 άτομα) θα ήθελα να εργαστεί το 27% και με μικρή, οικογενειακή (έως 10 άτομα) το 6%

Graph 5 Megethos etairias

Γράφημα: Μέγεθος εταιρίας

 

Θέλουν να εργαστούν σε Ελληνική ή ξένη εταιρία;

  • Το 53% των νέων προτιμά να εργασθεί σε Ελληνική εταιρία και το 47% σε ξένη/πολυεθνική εταιρία.

 

Ποιους κλάδους απασχόλησης προτιμούν;

  • Οι εταιρίες Υψηλής Τεχνολογίας και Πληροφορικής, η Βιομηχανία, οι Τράπεζες, Χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και Εταιρίες Συμβούλων, οι και οι εταιρίες Ενέργειας/Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών και ο Τουρισμός είναι οι κλάδοι που φαίνεται να συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των νέων φοιτητών και αποφοίτων, ενώ ο Αγροτικός Τομέας, οι Κατασκευές, το Λιανικό Εμπόριο και η Βαριά Βιομηχανία τη μικρότερη σχετικά προτίμηση.

Graph 7 tomeas ergasias

Γράφημα: Κλάδος Προτίμησης

 

Συμπέρασμα: Η πλειοψηφία των νέων της Γενιάς Υ στην Ελλάδα ιδανικά επιθυμεί να απασχοληθεί σε Ελληνικές, μεγάλου μεγέθους εταιρίες, του ιδιωτικού τομέα, ενώ η υψηλή τεχνολογία και η βιομηχανία συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις.

 

Σε ποιες εταιρίες θέλουν να εργαστούν;

  1. GOOGLE
  2. Coca-Cola Τρία Έψιλον
  3. Super Market ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ
  4. Όμιλος OTE
  5. P&G HELLAS
  6. ΚΑΠΝΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΚΑΡΕΛΙΑ AE
  7. Ελληνικά Πετρέλαια
  8. Microsoft
  9. Nestlé Ελλάς SA
  10. ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas
  11. PwC
  12. Apple
  13. Deloitte
  14. Aegean
  15. Μπισκότα Παπαδοπούλου Α.Ε.
  16. ΑΚΤΩΡ
  17. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ
  18. Ιnditex
  19. Εθνική Τράπεζα Ελλάδος
  20. Ernst & Young
  21. Τράπεζα Πειραιώς
  22. MCKINSEY
  23. Όμιλος Υγεία
  24. LIDL ΕΛΛΑΣ
  25. L’Oréal
  26. Mondelēz International Inc.
  27. NIKE
  28. AB Βασιλόπουλος
  29. Alpha Bank
  30. KΟΡΡΕΣ
  31. Όμιλος Τιτάν
  32. Apivita
  33. IKEA
  34. INTRACOM
  35. Μασούτης A.E.
  36. SΚROUTZ
  37. BIC ΒΙΟΛΕΞ
  38. MΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ)
  39. ΔΕΗ
  40. VODAFONE

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν οργανωθεί σε τρεις κύριες περιοχές ενδιαφέροντος:

  1. Παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή εργοδότη/εταιρίας.
  • Οι ευκαιρίες Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης, το Πακέτο Αμοιβών/Παροχών και το Εργασιακό Περιβάλλον είναι οι τρεις πιο σημαντικοί παράγοντες για το σύνολο των νέων.

Graph 8

Γράφημα: Σημαντικοί Παράγοντες στην επιλογή Εργοδότη

  • Στις δύο προηγούμενες έρευνες το 2013 και 2014, οι νέοι δήλωναν ότι το εργασιακό ήθος είναι ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά εργασίας για την επιλογή εργοδότη. Στην παρούσα έρευνα θελήσαμε να δούμε τι εννοούν τα άτομα της Γενιάς Υ με τον όρο «ήθος».
  • Οι τρεις πιο σημαντικοί παράγοντες στη διαμόρφωση της αντίληψης του ήθους είναι το πόσο δίκαιη είναι η εταιρία στους εργαζομένους της, ο σεβασμός στον πελάτη και η κοινωνική υπευθυνότητα της εταιρίας, ενώ η προτεραιότητα των μετόχων είναι ο λιγότερο σημαντικός παράγοντας.

 

Graph 9 se ti dinoun basi oi etairies

 

Γράφημα:  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΗΘΟΣ

 

Για ποιο λόγο θα δήλωναν παραίτηση;

  • Η αντιλαμβανόμενη έλλειψη δικαιοσύνης (84%), οι εργασιακές συνθήκες (83%) και η μη τήρηση υποσχέσεων (82%) είναι οι τρεις πιο σημαντικοί λόγοι για να αποχωρήσει κάποιος από την εργασία του.
  • Οι ευκαιρίες ανάπτυξης (70%) και ο μισθός (69%) παρόλο που είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες στην επιλογή εργοδότη δεν είναι οι πιο σημαντικοί λόγοι για αποχώρηση.
  • Σε ποσοστό 50% οι νέοι της Γενιάς Υ δηλώνουν ότι θα αποχωρούσαν από την εργασία τους λόγω ασυμβατότητας των αξιών τους με αυτές της εταιρίας, ενώ ενδιαφέρον είναι και το εύρημα ότι ο ανταγωνισμός μέσα στην εταιρία δεν είναι λόγος αποχώρησης (62%).

Συμπέρασμα: Η ανάπτυξη, οι αμοιβές και το εργασιακό περιβάλλον είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες στην επιλογή εργοδότη. Ωστόσο, θα αποχωρήσουν από την εταιρία λόγω έλλειψης δικαιοσύνης, κακών εργασιακών συνθηκών και μη τήρησης των υποσχέσεων. Η δίκαιη εταιρία απέναντι στους εργαζομένους της χαρακτηρίζεται και ως εταιρία που έχει «ήθος». Οι βασικοί λόγοι αποχώρησης των νέων από την εταιρία είναι η έλλειψη δικαιοσύνης που αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει, οι κακές εργασιακές συνθήκες και η μη τήρηση υποσχέσεων.

 

 

Graph 10 simantiko kritirio gia ergazomenoys

Γράφημα: Λόγοι Αποχώρησης

 

  1. Επίδραση της οικονομικής κρίσης στην καριέρα τους.

 

  • Στην πλειοψηφία τους οι νέοι θεωρούν ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τον τρόπο που βλέπουν την καριέρα τους και το πώς αυτή θα αναπτυχθεί (66% και 62%, αντίστοιχα), ενώ έχει επηρεασθεί η προσωπική τους ζωή σε ποσοστό 52% και ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν την εργασία (51%).
  • Σε σχετικά μικρότερο βαθμό φαίνεται να επηρεάζεται η απόφασή τους να αλλάξουν δουλειά (46%), πράγμα που μπορεί να δείχνει ότι η έλλειψη θέσεων εργασίας από μόνη της μπορεί να μην είναι καθοριστικός παράγοντας για να παραμείνουν στη δουλειά.

Graph 11

Γράφημα: Οικονομική κρίση & καριέρα

 

Info: Για την καλύτερη ανάλυση των στοιχείων σχετικά με την απασχόληση και τους μισθούς που παίρνουν οι νέοι χωρίσαμε το δείγμα μας σε δύο ηλικιακές ομάδες. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τους νέους 30-35 ετών. Είναι οι Early Yers, όπως αποκαλούνται, οι οποίοι γεννήθηκαν τα πρώτα χρόνια αυτής της γενιάς. Η δεύτερη είναι η νεότερη ομάδα, οι Late Yers, οι οποίοι είναι 18-29 ετών.

 

Απασχόληση:

  • Το 71% των νέων 30-35 εργάζονται αυτήν την περίοδο, ενώ στους νεότερους 18-29 το ποσοστό μειώνεται στο 52%
  • Το ποσοστό των θέσεων πλήρους απασχόλησης είναι μεγαλύτερο στην ηλικιακή κατηγορία 30-35, ενώ το αντίθετο ισχύει για τις θέσεις μερικής απασχόλησης και πρακτικής άσκησης.

Εργασιακή Απασχόληση

 

Θα έκαναν μια δουλειά διαφορετική από το αντικείμενό τους;

Οι νέοι είναι πολύ διστακτικοί στο να απορρίψουν μια θέση εργασίας που δεν είναι σχετική με το αντικείμενο των σπουδών τους. Το γεγονός αυτό είναι σίγουρα στενά συνυφασμένο με την οικονομική κρίση και τη στενότητα που υπάρχει σήμερα στην αγορά εργασίας. Λόγω αυτής, υπάρχει στους νέους η αντίληψη ότι θα μπορούσαν να αποδεχθούν και θέσεις εργασίας άσχετες με το αντικείμενό τους προκειμένου να μπουν στην αγορά εργασίας. Όπως είναι αναμενόμενο σε περιόδους κρίσης, όσο μεγαλώνει η ηλικία τόσο αυξάνεται το ποσοστό των νέων που είναι διατεθειμένοι να εργαστούν σε διαφορετικό αντικείμενο.

Graph 13

 Γράφημα: Θα απέρριπτα μια θέση εργασίας μη σχετική με το αντικείμενό μου

 

Μισθοί

Στην παρούσα εργασία:

  • Στην ερώτηση για τον καθαρό μηνιαίο μισθό παρατηρούνται σημαντικές διαφορές ανά ηλικιακή κατηγορία.
  • Ενώ το 45,6% των 18-29 ετών παίρνει κάτω από 500 ευρώ, το ποσοστό μειώνεται στο μισό 21,3% για τα άτομα 30-35 ετών.
  • Μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων παρουσιάζονται και στις πιο υψηλές μισθολογικές κλίμακες, πάνω από 850 ευρώ.
  • Εκεί που η διαφορά είναι μηδαμινή είναι στην κλίμακα 501-850 ευρώ, όπου ανήκει το 1/3 περίπου όλων των νέων που απάντησαν στην έρευνα.

Graph 14

 Γράφημα: Καθαρός Μισθός στην Παρούσα Εργασία

 

Τι μισθό θα ήθελαν να παίρνουν;

Οι νέοι του δείγματος ρωτήθηκαν ποια είναι η ελάχιστη μηνιαία αμοιβή που θα ήθελαν να λαμβάνουν για μια θέση πλήρους απασχόλησης.

  • Όπως φαίνεται στο Γράφημα: Ελάχιστη Επιθυμητή Μηνιαία Αμοιβή, η μέση μηνιαία αμοιβή σε ευρώ που θα ήθελαν για μια θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα είναι 985 ευρώ (min 400 – max 5.000), ενώ στο δημόσιο τομέα είναι 940 (min 300 – max 7.000).
  • Για μια θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα που δεν έχει σχέση με το αντικείμενο σπουδών τους θα ήθελαν να λαμβάνουν 935 ευρώ (min 300 – max 10.000).
  • Στην ερώτηση ποιο είναι το ελάχιστο μηνιαίο εισόδημα που θα θέλατε να κερδίζετε αν κάνατε τη δική σας επιχείρηση, ο μέσος όρος των απαντήσεων είναι 2150 ευρώ (min 400 – max 50.000). Εδώ βλέπουμε τη συντριπτική πλειοψηφία των νέων να αναμένει πολύ μεγαλύτερα οφέλη από τη δική τους επιχείρηση.
  • Οι νέοι επιζητούν υψηλότερες αμοιβές από τον ιδιωτικό τομέα απ’ ότι από το δημόσιο, θα ανέμεναν πιο χαμηλές αμοιβές για μια θέση εργασίας που δε σχετίζεται με τις σπουδές τους και θα ήθελαν η δική τους επιχείρηση να τους αποφέρει πάνω από 2πλάσια μηνιαία αποζημίωση. Ωστόσο, τα επιθυμητά επίπεδα αμοιβών στη φετινή έρευνα είναι σε μέσο όρο 100 ευρώ χαμηλότερα. Το εύρημα αυτό δείχνει ότι όσο η αρνητική οικονομική κατάσταση της χώρας διατηρείται, τόσο οι νέοι προσαρμόζουν τις προσδοκίες τους σε χαμηλότερα επίπεδα.
  • Από τη σύγκριση μεταξύ του μισθού που παίρνουν όσοι εργάζονται από την παρούσα εργασία τους και αυτού που επιθυμούν φαίνεται ότι υπάρχει πολύ μεγάλη διάσταση, πράγμα που φανερώνει τη μεγάλη δυσαρέσκεια των νέων ως προς τους μισθούς. Δηλαδή, ενώ ο μέσος μισθός που θα επιθυμούσαν είναι περίπου 950 ευρώ το μήνα, το 69% των ερωτηθέντων που εργάζεται παίρνει κάτω από 850 ευρώ.

Συμπέρασμα: Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στο μισθό που παίρνουν οι Early και Late Yers. Γενικά, οι νέοι 18-29 φαίνεται να αμείβονται με πολύ χαμηλότερους μισθούς από τους επιθυμητούς. Υπάρχει μια πτωτική τάση της τάξης των 100 ευρώ στη μέση ελάχιστη μηνιαία αμοιβή που επιθυμούν, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα.

 

Graph 15

Γράφημα: Ελάχιστη Επιθυμητή Μηνιαία Αμοιβή

 

  1. Στις στάσεις και τον προσανατολισμό που έχουν σχετικά με την επιλογή της καριέρα τους.

 

Ιεράρχηση επαγγελματικών επιλογών

  • Ζητώντας από τους συμμετέχοντες να ιεραρχήσουν τους παράγοντες με βάση το πόσο σημαντικοί είναι για τους ίδιους και τις επιλογές που κάνουν στην καριέρα τους
  1. η Ασφάλεια στην εργασία είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας και ακολουθούν
  2. ο Ολοκληρωμένος Τρόπος Ζωής και
  3. η Επιχειρηματική Δημιουργικότητα.

Graph 16

Γράφημα: Άξονες Καριέρας – Ιεράρχηση

Εργασία στο εξωτερικό

 

  • 48% των 18-29 ετών και 35% στους νέους 30-35 θέλουν να εργαστούν στο εξωτερικό
  • Το 19% των Late Yers (18-29 ετών) που απάντησαν στην έρευνα έχει κάνει ενέργειες για την εξεύρεση εργασίας στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 25% στους Late Yers, δηλαδή τα άτομα ηλικίας 30-35, όπου φαίνεται ότι πλέον η απογοήτευση από την εργασιακή κατάσταση στην Ελλάδα κορυφώνεται.
  • Το αντίστοιχο συνολικό ποσοστό των Late Yers στην προηγούμενη έρευνα ήταν 16%, πράγμα που αποδεικνύει και ερευνητικά αυτό που όλοι βλέπουμε εμπειρικά, ότι δηλαδή όσο παραμένει η Ελλάδα σε καθεστώς οικονομικής κρίσης τόσο περισσότεροι νέοι επιχειρούν να φύγουν από τη χώρα.
  • Τα παραπάνω ευρήματα συμφωνούν με αυτά πρόσφατης έρευνας (Λαμπριανίδης, Λ. (2015) http://www.huffingtonpost.gr/lois-labrianidis/-_2408_bhtml ) που μελετά το προφίλ της εξωτερικής μετανάστευσης στην Ελλάδα της κρίσης. Στην έρευνα επισημαίνεται τόσο ο αυξημένος αριθμό νέων με πολύ υψηλά προσόντα που εγκαταλείπει τη χώρα, όσο και η πολύ μεγάλη αύξηση στο ποσοστό των μεταναστών που είναι πάνω από 30 ετών, η οποία σημειώνεται από το 2010.
  • Αυτό που είναι ενδιαφέρον εδώ είναι η ψαλίδα μεταξύ της επιθυμίας για διεθνή καριέρα και της ανάληψης δράσης γι’ αυτή. Όπως παρατηρείται, τα νεότερα σε ηλικία άτομα φαίνεται να ονειρεύονται περισσότερο μια διεθνή καριέρα, αλλά να καταβάλουν μικρότερη προσπάθεια για να το καταφέρουν. Οι νέοι πάνω από 30 ετών φαίνονται πιο ρεαλιστές, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών που επιζητά τη διεθνή καριέρα κάνει και τις αντίστοιχες ενέργειες για να την επιτύχει.

Graph 16

Γράφημα: Διεθνής Καριέρα

 

Σε ποιες χώρες θέλουν να εργαστούν

  • Η πλεοψηφία προτιμά τις Αγγλοσαξωνικές χώρες και κυρίως την Αγγλία (27%) και τις ΗΠΑ (16%). Άλλες Ευρωπαϊκές χώρες προτίμησης είναι η Ολλανδία (10%) οι Σκανδιναβικές (8%), η Γερμανία (7%), η Ελβετία (7%), η Ιταλία (6%), η Ισπανία (4%) και Αυστραλία (4%). Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι χώρες με μεγαλύτερη ανάπτυξη στην αγορά εργασίας τους, όπως οι χώρες της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής, η Κίνα δεν αναφέρθηκαν σχεδόν καθόλου από τους νέους.

Graph 18

Γράφημα: Χώρες που θα επιθυμούσα να εργαστώ

 

Λόγοι Εκπατρισμού

  • Οι πιο ισχυροί λόγοι για τον οποίο οι νέοι θα έφευγαν στο εξωτερικό για να εργαστούν είναι με σειρά ιεράρχησης:
  1. η αδυναμία να βρουν δουλειά στην Ελλάδα
  2. η ευκαιρία για διεθνή εμπειρία
  3. μια καλύτερη δουλειά
  4. η επέκταση της εταιρίας τους στο εξωτερικό
  5. η ζήτηση για συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες και
  6. η επέκταση της εταιρίας στο εξωτερικό

Graph 19

Γράφημα: Λόγοι Εκπατρισμού

 

Εμπόδια εκπατρισμού

  1. Δεν θέλουν να αφήσουν την οικογένεια και τους φίλους τους
  2. Δεν θέλουν να ζήσουν εκτός Ελλάδας
  3. Δεν ξέρουν τις διαδικασίες για να φύγουν
  4. Δεν ξέρουν αν έχουν τα απαραίτητα προσόντα
  5. Δεν μιλάνε τη γλώσσα

 

 

Graph 20

Γράφημα: Εμπόδια εκπατρισμού

 

Επιχειρηματικότητα

  • Το 34% ονειρεύονται να κάνουν τη δική τους επιχείρηση και αυτό το θεωρούν πιο σημαντικό από την επιχειρησιακή καριέρα
  • 28,5%-30% έχουν κάποια επιχειρηματική ιδέα είτε στο μυαλό τους είτε υπό σχεδιασμό
  • 12% των νέων 30-35 δήλωσε πως έχει αναζητήσει υποστήριξη για να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση (π.χ. συμμετοχή σε workshops), 8% έχει αναζητήσει χρηματοδότηση, και μόλις το 5% έχει κάνει πιο συγκεκριμένες ενέργειες όπως άνοιγμα βιβλίων, έκδοση αδειών, κτλ. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τους νεότερους (18-29) είναι 10%, 7% και 4%.
  • Η πρώτη διάσταση που εξετάζουμε είναι ο επιχειρηματικός προσανατολισμός, δηλαδή κατά πόσο οι νέοι ονειρεύονται να κάνουν τη δική τους επιχείρηση και αυτό το θεωρούν πιο σημαντικό από την επιχειρησιακή καριέρα. Τα αποτελέσματα εδώ μας δείχνουν ένα μέτριο προσανατολισμό, ο οποίος είναι ίδιος και στις δύο ηλικιακές κατηγορίες που εξετάζουμε, τους Early και Late Yers.
  • Η δεύτερη διάσταση που εξετάζουμε είναι η ανάπτυξη επιχειρηματικών ιδεών, δηλαδή αν οι νέοι έχουν κάποια επιχειρηματική ιδέα είτε στο μυαλό τους είτε υπό σχεδιασμό. Εδώ τα συνολικά ποσοστά είναι χαμηλότερα. Στην τρίτη διάσταση που μετρά αν κάποιοι έχουν ήδη κάνει κινήσεις για να βρουν υποστήριξη για το ξεκίνημα της επιχείρησής τους τα αποτελέσματα είναι πολύ χαμηλά.

Graph 21

Γράφημα: Επιχειρηματικότητα

 

Λόγοι για να δημιουργήσουν την δική τους επιχείρηση 

  1. Η αυτονομία
  2. Η πρόκληση για αυτό-δημιουργία
  3. Για να κερδίζουν περισσότερα χρήματα

Graph 22

Γράφημα: Λόγοι για να δημιουργήσουν την δική τους επιχείρηση

 

Εμπόδια στην επιχειρηματικότητα

  1. Η έλλειψη χρημάτων και πόρων
  2. η γραφειοκρατία
  3. δεν θέλουν να πάρουν το ρίσκο
  4. η έλλειψη γνωστών ή δικτύου
  5. δεν έχουν την απαιτούμενη προϋπηρεσία

Graph 23

Γράφημα: Εμπόδια στην επιχειρηματικότητα

 

Συμπέρασμα: Περίπου ο 1 στους 3 νέους που απάντησαν στην έρευνά μας θέλει να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση. Ένα μικρότερο ποσοστό έχει μια επιχειρηματική ιδέα, ενώ  λιγότεροι από 1 στους 10 δήλωσαν ότι έχουν προσπαθήσει να υποστηρίξουν ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα κατά τον τελευταίο χρόνο.

 

Άξονες Καριέρας

  • η πλειοψηφία των νέων επιλέγουν τον ολοκληρωμένο τρόπο ζωής (67%). Αυτό δείχνει τη σημασία που δίνουν οι νέοι στην εξισορρόπηση εργασιακών και προσωπικών αναγκών.
  • Το 65% επιθυμούν να αναπτύσσουν εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητες στον τομέα της ειδίκευσής τους.
  • Το 61% θεωρεί σημαντική τη σύνδεση της εργασίας με την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και αντικατοπτρίζει την ανάγκη των νέων ανθρώπων να εργάζονται σε οργανισμούς που μοιράζονται τις ίδιες αξίες.
  • Η αυτονομία στην εργασία και η δυνατότητα να μην περιορίζονται από αυστηρούς κανόνες στο ωράριο και στην ενδυμασία για παράδειγμα είναι ο άξονας που είναι σημαντικός για το 56% των νέων
  • ένα σημαντικό ποσοστό φαίνεται ότι θέλουν την πρόκληση στην εργασία (54%).
  • Ο άξονας καριέρας που παίζει το λιγότερο σημαντικό ρόλο είναι αυτός των ηγετικών/ διοικητικών ικανοτήτων (43%).
  • Σε μεγάλο βαθμό οι νέοι έχουν ενεργητική στάση προς την καριέρα τους και θεωρούν ότι θα επιλέγουν εργασίες που τους επιτρέπουν να αναπτύξουν τις ικανότητές τους, τους δίνουν ευκαιρίες μάθησης και τους επιτρέπουν να σχεδιάσουν την καριέρα τους οι ίδιοι λαμβάνοντας υπόψη και τις άλλες πτυχές της ζωής τους και τις προσωπικές τους ανάγκες.
  • Ένα μικρό μόνο μέρος των νέων περιμένει ότι η εταιρία που εργάζονται θα παίζει σημαντικό ρόλο στον καθορισμό και προγραμματισμό της καριέρας τους

 

Graph 27

Γράφημα: Εξέλιξη Καριέρας

Συμπέρασμα: Ο ολοκληρωμένος τρόπος ζωής, η ανάπτυξη εξειδικευμένων γνώσεων και ικανοτήτων και η σύνδεση της εργασία με προσφορά στο κοινωνικό σύνολο είναι οι ομάδες εργασιακών αξιών που επηρεάζουν περισσότερο τους νέους της Γενιάς Υ όταν καλούνται να πάρουν αποφάσεις σχετικές  με την καριέρα τους.

 

Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε το πλήρες e-book της έρευνας

 

 

Επιπλέον Πληροφορίες: marketing@kariera.gr , τηλ.: 210 8115311

 

Διεξαγωγή Έρευνας:

Logo kariera.gr

 

Επιστημονικός Συνεργάτης Έρευνας: Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Επιστημονικά υπεύθυνες για την έρευνα ήταν οι κκ. Επίκουρες Καθηγήτριες του ΟΠΑ Ειρήνη Νικάνδρου και Λήδα Παναγιωτοπούλου)

 

Μέγας Χορηγός:

 

BIC-LOGOTYPEemail


Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του υλικού για λόγους προβολής της έρευνας και των ευρημάτων της στον Τύπο (έντυπα, ραδιόφωνο ή/και ηλεκτρονικά μέσα) με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι θα αναφέρεται πως η διεξαγωγή της έρευνας έγινε απο το kariera.gr και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και δε θα θίγονται δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, δεν θα τροποποιούνται, αλλοιώνονται ή διαγράφονται εμπορικά σήματα.

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση (ολική, μερική ή  περιληπτική ή  η
απόδοση  κατά  παράφραση) των κειμένων, γραφημάτων και ευρημάτων με οποιοδήποτε μέσο ή τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά με σκοπό το κέρδος χωρίς γραπτή άδεια της ΚΑΡΙΕΡΑ Α.Ε.